O coronavirus podería ser unha quimera entre dos virus diferentes.

Podería o coronavirus ser unha quimera entre dous virus?

Esta tribuna suxire que o SARS-Cov-2 pode ser unha recombinación de dous virus diferentes: unha quimera xenética, como o ser da mitoloxía grega

Alexandre Hassanin/The Conversation

Nunhas poucas semanas, todos aprendemos moito sobre a enfermidade COVID-19 e o virus que a causa: SARS-CoV-2. Pero tamén houbo moitas azueiras. E aínda que o número de artigos científicos sobre este virus está a medrar, aínda hai moitas áreas grises en canto ás súas orixes.

En que especie animal apareceu? Un morcego, un pangolín ou outra especie salvaxe? De onde vén? Dunha cova ou dunha fraga na provincia chinesa de Hubei, ou doutro lugar?

En decembro de 2019, 27 das primeiras 41 persoas hospitalizadas (66 por cento) pasaron por un mercado situado no corazón da cidade de Wuhan na provincia de Hubei. Pero, segundo un estudo realizado no Hospital de Wuhan , o primeiro caso humano identificado non frecuentaba este mercado.

En cambio, unha estimación de datación molecular baseada nas secuencias xenómicas do SARS-CoV-2 indica unha orixe en novembro. Isto expón preguntas sobre o vínculo entre esta epidemia de COVID-19 e a vida silvestre.

Datos xenómicos

O xenoma do SARS- CoV-2 foi secuenciado rapidamente por investigadores chineses. É unha molécula de ARN de aproximadamente 30.000 bases que contén 15 xenes, incluído o xene S que codifica unha proteína situada na superficie da envoltura viral (en comparación, o noso xenoma está en forma dunha dobre hélice de ADN cun tamaño de aproximadamente 3 mil millóns de bases, e contén preto de 30.000 xenes).

As análises xenómicas comparativas demostraron que o SARS-CoV-2 pertence ao grupo de Betacoronavirus e que está moi preto do SARS-CoV , responsable dunha epidemia de pneumonía aguda que apareceu en novembro de 2002 na provincia chinesa de Guangdong e que logo se propagou a 29 países en 2003.

Rexistráronse un total de 8.098 casos, incluídas 774 mortes. Sábese que os morcegos do xénero Rhinolophus (potencialmente varias especies de covas) foron o reservorio deste virus e que un pequeno carnívoro, a civeta da palma (Paguma larvata ), puido servir como hóspede intermedio entre os morcegos e os primeiros casos humanos.

Desde entón, se teñen descuberto moitos Betacoronavirus , principalmente en morcegos, pero tamén en humanos. Por exemplo, RaTG13, illado dun morcego da especie Rhinolophus affinis capturado na provincia chinesa de Yunan, describiuse recentemente como moi similar ao SARS-CoV-2, con secuencias do xenoma idénticas ao 96 por cento.

O xenoma do SARS-CoV2 demostra que non puido crearse nun laboratorio

Estes resultados indican que os morcegos, e en particular as especies do xénero Rhinolophus , constitúen o reservorio dos virus SARS-CoV e SARS-CoV-2.

Pero, como se define un depósito? Un reservorio é unha ou varias especies animais que non son moi sensibles ao virus, polo que se acubilla no seu organismo. A ausencia de síntomas da enfermidade explícase pola efectividade do seu sistema inmune, que lles permite loitar contra a proliferación viral en exceso.

O 7 de febreiro de 2020, soubemos que se descubriu un virus aínda máis próximo ao SARS-CoV-2 no pangolín. Cun 99 por cento de concordancia xenómica reportada, isto suxeriu un reservorio máis probable que os morcegos.

Con todo, un estudo recente en revisión amosa que o xenoma do coronavirus illado do pangolín de Malaisia (Manis javanica) é menos similar ao SARS-Cov-2, con só o 90 por cento de concordancia xenómica. Isto indicaría que o virus illado no pangolín non é responsable da epidemia de COVID-19 que se desata actualmente.

Con todo, o coronavirus illado do pangolín é similar ao 99 por cento nunha rexión específica da proteína S, que corresponde aos 74 aminoácidos involucrados no dominio de unión ao receptor ACE (Angiotensin Converting Enzyme 2), o que permite que o virus entre nas células humanas para infectalas.

Pola contra, o virus RaTG13 illado do morcego R. affinis é altamente diverxente nesta rexión específica (só o 77 por cento de similitude). Isto significa que o coronavirus illado do pangolín é capaz de entrar nas células humanas, mentres que o illado do morcego R. affinis non.

Todas estas comparacións xenómicas suxiren que o virus SARS-Cov-2 é o resultado dunha recombinación entre dous virus diferentes, un próximo a RaTG13 e o outro máis próximo ao virus pangolín. Noutras palabras, é unha quimera entre dous virus preexistentes.

Este mecanismo de recombinación xa se describiu en coronavirus, en particular para explicar a orixe do SARS-CoV. É importante saber que a recombinación dá como resultado un novo virus potencialmente capaz de infectar unha nova especie hóspede. Para que aconteza a recombinación, os dous virus diverxentes deben infectar ao mesmo organismo simultaneamente.

Quedan dúas preguntas sen resposta: en que organismo se produciu esta recombinación? (un morcego, un pangolín ou outra especie?) E, sobre todo, en que condicións tivo lugar esta recombinación?

Alexandre Hassanin , é investigador na Universidade da Sorbonne, en Francia. Aquí podes ler o artigo orixinal en inglés en The Conversation