Atopan unha nova posible diana terapéutica contra o Alzheimer

Investigadores alemáns descobren que a proteína medina deposítase nos vasos sanguíneos do cerebro dos enfermos xunto coa proteína amiloide-beta

Unha investigadora da Universidade de Málaga lidera o equipo responsable do achado en alzhéimer.
Investigadores descubriron que a proteína medina deposítase nos vasos sanguíneos do cerebro dos enfermos

Os investigadores do Centro Alemán de Enfermidades Neurodexenerativas descubriron que a proteína medina deposítase nos vasos sanguíneos do cerebro dos enfermos de Alzheimer xunto coa proteína amiloide-beta, de maneira que esta congregación podería conformar un novo obxectivo para as terapias contra o Alzheimer.

Agora publicaron a súa observación na revista Nature. “A medina coñécese desde hai máis de 20 anos, pero antes se subestimaba a súa influencia nas enfermidades. Puidemos demostrar que os cambios patolóxicos nos vasos sanguíneos dos pacientes de Alzheimer ven significativamente potenciados pola devandita proteína”, afirma o doutor Jonas Neher, que dirixiu o estudo. Neste proxecto a longo prazo tamén participaron o Instituto Hertie de Investigación Clínica do Cerebro de Tubinga (Alemaña), a Universidade de Tubinga e varias institucións internacionais e socios de cooperación.

A proteína medina pertence ao grupo dos amiloides. Destas proteínas, a amiloide é máis coñecida porque se aglutina no cerebro dos enfermos de Alzheimer. Estes agregados deposítanse entón como as chamadas placas directamente no tecido cerebral, pero tamén nos seus vasos sanguíneos, danando así as células nerviosas e os vasos sanguíneos, respectivamente.

Pero mentres moitos estudos centráronse no amiloide-beta, a medina non foi obxecto de interese. “Había poucas probas de patoloxía, é dicir, dun achado clinicamente rechamante asociado á medina, e iso adoita ser o requisito previo para un estudo máis profundo dun amiloide”, explica Neher.

Con todo, a medina atópase nos vasos sanguíneos de case todas as persoas maiores de 50 anos, o que a converte no amiloide máis común coñecido. Co seu equipo, Jonas Neher descubriu orixinalmente que a medina desenvólvese mesmo en ratos que envellecen, e comunicou este descubrimento hai dous anos na revista científica PNAS.

Entón, descubriron que, canto máis envellecen os ratos, máis medina acumúlase nos vasos sanguíneos dos seus cerebros. É máis, cando o cerebro actívase e provoca un aumento da subministración de sangue, os vasos con depósitos de medina expándense máis lentamente que os que non teñen medina. Con todo, esta capacidade de expansión dos vasos sanguíneos é importante para fornecer osíxeno e nutrientes ao cerebro de forma óptima.

Para os seus últimos resultados, os investigadores partiron desta base e estudaron especificamente a enfermidade de Alzheimer. En primeiro lugar, puideron demostrar en modelos de rato con Alzheimer que a medina acumúlase aínda máis nos vasos sanguíneos do cerebro se tamén hai depósitos de amiloide-beta. O máis importante é que estes resultados se confirmaron cando se analizou o tecido cerebral de doantes de órganos con demencia de Alzheimer. Con todo, cando se modificaron xeneticamente os ratos para evitar a formación de medina, desenvolvéronse moitos menos depósitos de amiloide-beta e, en consecuencia, producíronse menos danos nos vasos sanguíneos.

Só hai un puñado de grupos de investigación en todo o mundo que traballan coa medina“, afirma Neher. Recentemente, un estudo de Estados Unidos informou de que os niveis de medina poden aumentar nos pacientes de Alzheimer. Con todo, non estaba claro se este aumento é só unha consecuencia da enfermidade ou se é unha das causas.

“Agora puidemos demostrar a través de moitos experimentos que a medina realmente promove a patoloxía vascular en modelos de Alzheimer”, apunta Neher. Así, os depósitos de medina son efectivamente unha causa de dano nos vasos sanguíneos. “E isto indica que a medina é unha das causas da enfermidade“, resume Neher.

Nos seus estudos, os investigadores tiñeron seccións de tecido tanto de ratos como de pacientes de Alzheimer de forma que se fixesen visibles proteínas específicas. Isto permitiulles demostrar que a medina e o amiloide-beta deposítanse xuntos nos vasos sanguíneos do cerebro -o termo técnico para isto é co-localización-. Nun seguinte paso, puideron demostrar que estes dous amiloides tamén se co-agrupan, é dicir, forman depósitos mixtos. “Sorprendentemente, a medina interactúa directamente co amiloide-beta e favorece a súa agregación, algo que se descoñecía por completo”, sintetiza Neher.

Precisamente desta idea os investigadores extraen a esperanza de desenvolver un novo tratamento. “A medina podería ser unha diana terapéutica para previr o dano vascular e a deterioración cognitiva resultante da acumulación de amiloide nos vasos sanguíneos do cerebro”, conclúen. É indiscutible entre os expertos que, ademais dos agregados de amiloide-beta no tecido cerebral, o desenvolvemento da enfermidade de Alzheimer tamén se ve favorecido polas alteracións vasculares, é dicir, a redución da función ou o dano dos vasos sanguíneos. Por tanto, os tratamentos dirixidos non só ás placas senón tamén aos vasos sanguíneos afectados poderían axudar aos pacientes.

Nun seguinte paso, haberá que determinar se os agregados de medina poden eliminarse terapéuticamente e se esta intervención ten realmente un efecto sobre o rendemento cognitivo. Os científicos queren probalo primeiro en modelos de rato, porque estes reflicten “moi ben” os cambios patolóxicos dos pacientes de Alzheimer.