Descobren que a causa do Alzheimer podería provir da boca

Un número crecente de estudos científicos apoian unha hipótese alarmante: a enfermidade pode ser tamén unha infección

O traballo publicado en
O traballo publicado en "Science Advances" podería ter importantes aplicacións no Alzheimer.

Nos últimos anos, un número crecente de estudos científicos veñen aopiando unha hipótese alarmante: a enfermidade de Alzheimer non é só unha enfermidade, é unha infección .

Aínda que os mecanismos exactos desta infección son algo que os investigadores aínda están a tratar de illar, numerosos estudos suxiren que a propagación mortal da enfermidade de Alzheimer vai moito máis alá do que adoitabamos pensar.

Un deses estudos, publicado en 2019, suxeriu o que podería ser unha das pistas máis definitivas até o momento sobre unha bacteria culpable do Alzheimer, e provén dun sector un tanto inesperado: a enfermidade das encías.

Nun artigo dirixido polo autor principal Jan Potempa, microbiólogo da Universidade de Louisville, os investigadores informaron o descubrimento de Porphyromonas gingivalis, o patóxeno detrás da periodontitis crónica (tamén coñecida como enfermidade das encías), nos cerebros de pacientes falecidos con Alzheimer.

Non era a primeira vez que se relacionaban os dous factores, pero os investigadores foron máis aló.

En experimentos separados con ratos, a infección oral co patóxeno conduciu á colonización do cerebro pola bacteria, xunto cunha maior produción de beta amiloide, as proteínas pegañentas comunmente asociadas co Alzheimer.

O equipo de investigación, coordinado pola startup farmacéutica Cortexyme, que foi cofundada polo primeiro autor Stephen Dominy, non afirmaba descubrir evidencia definitiva da causalidade do Alzheimer.

Pero estaba claro que pensaban que tiñan unha forte liña de investigación aí.

“Os axentes infecciosos estiveron implicados no desenvolvemento e a progresión da enfermidade de Alzheimer antes, pero a evidencia de causalidade non foi convincente”, argumnetaba Dominy naquela altura.

“Agora, por primeira vez, temos probas sólidas que conectan o patóxeno intracelular Gram-negativo, P. gingivalis, e a patoxénese do Alzheimer”.

Ademais, o equipo identificou encimas tóxicas chamadas xinxipaínas secretadas pola bacteria nos cerebros dos pacientes de Alzheimer, que se correlacionaron con dous marcadores separados da enfermidade: a proteína tau e unha etiqueta de proteína chamada ubiquitina.

Pero aínda máis convincente, o equipo identificou estas dores xinxivais tóxicos nos cerebros de persoas falecidas ás que nunca se lles diagnosticou a enfermidade de Alzheimer.

Iso é importante, porque aínda que a P. gingivalis e a enfermidade relacionáronse anteriormente, nunca se soubo, en poucas palabras, se a enfermidade das encías causa a enfermidade de Alzheimer ou se a demencia conduce a un coidado bucal deficiente.

O feito de que os niveis baixos de xinxipains fosen evidentes mesmo en persoas que nunca foron diagnosticadas con Alzheimer podería ser unha proba irrefutable, o que suxire que poderían desenvolver a afección se vivisen máis tempo.

“A nosa identificación de antíxenos de xinxipaína nos cerebros de persoas con EA e tamén con patoloxía de EA pero sen diagnóstico de demencia argumenta que a infección cerebral con P. gingivalis non é o resultado dun coidado dental deficiente despois do inicio da demencia ou unha consecuencia dunha enfermidade tardía, pero é un evento temperán que pode explicar a patoloxía atopada en individuos de mediana idade antes da deterioración cognitiva”, argumentan os autores no seu artigo .

“Até agora, os medicamentos que se dirixen ás proteínas tóxicas das bacterias só mostraron beneficios en ratos, pero sen novos tratamentos para a demencia en máis de 15 anos, é importante que probemos tantos enfoques como sexa posible para abordar enfermidades como o Alzheimer”, remata o director científico David Reynolds de Alzheimer’s. Investigación comentada nun comunicado.

Os achados publicáronse neste artigo de Science Advances .