Quimiofobia: é mellor natural que sintético?

'Químico' non debería ser considerado sinónimo de nocivo, como tampouco 'natural' debería relacionarse con beneficioso

Os produtos naturais non sempre son os máis sans.

Estaremos todos de acordo en que calquera froita, tanto un plátano como unha laranxa, é un alimento totalmente natural. Ata aquí non hai discusión. Con todo, a resposta á seguinte pregunta quizais non sexa tan unánime: que sexa natural implica que está libre de compostos químicos? Se alguén responde que si, equivócase.

A continuación móstrase unha listaxe dos principais (que non todos) compoñentes que presenta un plátano: auga, azucres (glicosa, fructosa, sacarosa e maltosa), amidón, fibra, E460, aminoácidos (ácido glutámico, ácido aspártico, leucina, alanina, triptófano, metionina), ácidos graxos (ácido palmítico, linolénico, linoleico, etc.), E300, E306 (tocoferol) e aromas entre os que se atopan o hexanoato de etilo, o acetato isoamilo, o acetato pentilo e o butanoato de etilo.

É certo que ningún destes compostos químicos foron engadidos á froita: forman parte da composición do plátano 100% natural. O que ocorre, sinxelamente, é que o plátano é unha suma de substancias químicas. De feito, calquera alimento natural está formado por innumerables compostos químicos. Algo que podemos xeneralizar afirmando que todo o que comemos é química.

Máis exemplos de que a comida é química? En ningunha cociña faltan cloruro sódico, usado como potenciador de sabor e un conservante ou edulcorante cuxa fórmula é C₁₂H₂₁Ou₁₁. Que traducidos á linguaxe cotiá non son máis que sal común e azucre de mesa, respectivamente.

Non todo o “natural” é sempre “saudable”

Estes sinxelos exemplos desmontan a idea de que a química se asocia só con termos prexudiciais para a saúde (velenoso, nocivo, drogas, pesticidas…). E pon en evidencia que “químico” non é nin moito menos antónimo de “natural”. A quimiofobia queda sen argumentos.

Outro erro habitual é confundir “natural” con “beneficioso por defecto”. Sen ir máis lonxe, inxerir algo tan aparentemente inocuo como a auga potable en exceso pode matarnos por intoxicación. O veleno máis potente que se coñece non se sintetiza no laboratorio senón que o produce de forma natural unha bacteria denominada Clotridium botulinum.

En canto ao arsénico, elemento químico coñecido desde a antigüidade, altamente tóxico e empregado como veleno, atópase facilmente na natureza na atmosfera terrestre, no chan e na auga.

Sen conservantes non implica san

Na industria alimentaria existe unha tendencia moi xeneralizada a considerar os alimentos etiquetaxes coa frase “sen conservantes” como moito máis saudables. Pola contra, cando nos atopamos con etiquetas cunha listaxe de conservantes codificados cunha serie de letras e números, inmediatamente catalogamos a ese alimento como nocivo para a nosa saúde.

Para desmontar esta crenza, basta recorrer de novo a un exemplo moi sinxelo: o ácido ascórbico, comunmente coñecido como vitamina C. Está cientificamente demostrado que este composto presenta unha potente capacidade antioxidante. Por iso mesmo, é amplamente usado como conservante en numerosos alimentos (refrescos, produtos de bolería, zumes, marmeladas, cereais, encurtidos, vexetais enlatados). A presenza deste potente antioxidante con todo aparece camuflada baixo o código, a priori identificado como “nocivo”, E300.

O ácido ascórbico pódese obter de forma natural a partir de froitas e vexetais, pero tamén sinteticamente nun laboratorio por fermentación bacteriana da glicosa seguida por unha oxidación química. Ambas as estratexias de obtención dan como resultado á mesma molécula química, con idénticas propiedades físico-químicas. Con todo prefírese xeralmente a síntese, porque implica un custo menor e son potencialmente máis seguros, xa que se controla a súa produción de forma moi rigorosa. E, por suposto, iso non implica que sexa unha opción máis insana.

Este é só un exemplo, pero pódese facer extensible á maioría dos compostos químicos, usados tanto no campo alimentario como farmacéutico, polas súas propiedades conservantes ou aromatizantes.

Codeína e aspirina: naturais ou de laboratorio?

Tamén abundan exemplos de medicamentos naturais no ámbito farmacéutico. É o caso da codeína e o dextrometorfano (antitusivos dos xaropes), que son derivados da morfina, que á súa vez se extraen do opio. A teofilina, un medicamento usado para tratar varias enfermidades respiratorias, extráese do. A aspirina, que é un derivado do ácido salicílico, procede do salgueiro. E a artemisina, medicamento usado hoxe en día contra a malaria, parte da Artemisia annua como materia prima.

Estes compostos e moitos outros poden obterse de forma natural, pero tamén de forma sintética mediante procesos químicos. Nos últimos 50 anos o sector da síntese de fármacos sufriu un importante desenvolvemento e a día de hoxe téndese a sintetizar medicamentos en laboratorio, mesmo se se poden extraer da natureza.

Por que? En primeiro lugar, porque resulta máis rápido e máis económico. E en segundo lugar, porque só por esta vía se pode producir a cantidade necesaria para abastecer o mercado.

Visto o visto, esperamos ter desmitificado o papel nocivo da química nas nosas vidas. Definitivamente, “químico” non é sinónimo de “nocivo”. E “natural” non é sinónimo de “beneficioso”, nin necesariamente mellor que “artificial”.

*Laura Culleré Varea é persoal docente e investigador da Facultade de Ciencias da Saúde da Universidad San Jorge.

Cláusula de divulgación: Laura Culleré Varea non recibe salario, nin exerce labores de consultoría, nin posúe accións, nin recibe financiamento de ningunha compañía ou organización que poida obter beneficio deste artigo, e declarou carecer de vínculos relevantes máis alá do cargo académico citado.