Novos antibióticos: tres boas noticias na guerra contras as superbacterias

Un artigo de Logo The Conversation

Din os expertos que a próxima pandemia estará causada pola resistencia aos antibióticos. Mesmo se acuñou o termo “superbacterias” para referirse a aquelas especies capaces de sobrevivir a todos os antibióticos coñecidos ata o momento.

Recentemente, a Organización Mundial da Saúde (OMS) actualizou a lista das 15 familias de bacterias máis perigosas, todas elas resistentes a antibióticos. No catálogo aparecen, por exemplo, Acinetobacter baumannii resistente aos carbapénemicos (CRAB) —que mata o 60% dos infectados— e Mycobacterium tuberculose resistente a rifampicina. A tuberculose figura como a enfermidade infecciosa que causou máis mortes ao longo da historia, e hoxe continúa sendo a infección bacteriana máis letal.

Se non dispoñemos de medicamentos para tratar este tipo de infeccións, enfrontámonos a unha guerra sen armas e temos todas as de perder.

Unha carreira de armamentos

É ben sabido que Alexander Fleming descubriu o primeiro antibiótico, a penicilina, alá por 1928. Desde entón, o achado de novos fármacos bactericidas foi renovando as esperanzas para loitar contra as bacterias que nos gañaban a batalla. Con todo, elas tamén aprenderon novas estratexias para evadir o seu efecto. E de volta ao momento de partida.

As chamadas farmacorresistencias aumentan á vez que contamos con menos antibióticos dispoñibles. O seu acceso resulta cada vez máis difícil, e non só nos países en vías de desenvolvemento.

Os datos son alarmantes: unha persoa morre pola resistencia a antibióticos cada seis segundos. Segundo a OMS, este problema acaba coa vida de máis dun millón de persoas ao ano, e estímase que a cifra podería aumentar ata 10 millóns en 2050.

Por exemplo, un paciente cunha infección por Staphylococcus aureus resistente a meticilina (SARM) ten un 64% máis de probabilidades de falecer que un infectado pola mesma bacteria sensible ao antibiótico.

Novos antibióticos con contagotas

Trátase dun problema que nos afecta a todos, pero o desenvolvemento de novos fármacos é un proceso longo e custoso. No caso dos antibióticos, ademais, moitas compañías farmacéuticas non están interesadas debido ao seu baixo prezo de venda ao público fronte a outros grupos de medicamentos.

Coa fin de loitar contra as bacterias multirresistentes, a OMS creou unha organización sen ánimo de lucro: a Alianza Mundial para a Investigación e o desenvolvemento de Antibióticos. Adicionalmente, máis dunha vintena de farmacéuticas constituíron outra alianza internacional, a ARM Action Fund, que se marcou como obxectivo lanzar entre dous e catro novos antibióticos na próxima década.

Os poderes da zosurabalpina

Por todo iso, o descubrimento dun novo antibiótico é motivo de gran alegría na comunidade científica. E máis aínda se ese novo fármaco é eficaz contra unha superbacteria. Así ocorre coa zosurabalpina, dirixida contra Acinetobacter baumannii resistente aos carbapénemicos (CRAB).

Esta bacteria foi declarada pola OMS de prioridade crítica, e como unha ameaza urxente polo Centro de Control e Prevención de Enfermidades (CDC) de Estados Unidos. Causante de gromos de infeccións intrahospitalarias, afecta a pacientes graves con pneumonía asociada ao uso de respirador e septicemia (bacterias en sangue).

A zosurabalpina impide que a bacteria CRAB expoña na súa capa máis externa unha molécula chamada lipopolisacárido, que actúa como unha toxina e permítelle formar a súa membrana externa. Ao inhibir o sistema de transporte do lipopolisacárido desde o interior ao exterior bacteriano, a bacteria perde capacidade de supervivencia e vólvese máis sensible a outros antibióticos.

O novo fármaco, desenvolto pola farmacéutica Roche, xa se está probando en ensaios clínicos en humanos en fase I.

Lolamicina: respectuosa coa microbiota intestinal

Recentemente tamén se publicou o descubrimento da lolamicina, eficaz contra un panel de máis de 130 illados clínicos de diferentes patóxenos multirresistentes. Mostrou eficacia en modelos de rato contra a pneumonía aguda e infección por sepse.

Ademais, a lolamicina é capaz de matar selectivamente ás bacterias Gram-negativas como Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae e Enterobacter cloacae, atacando un sistema de transporte de proteínas presentes exclusivamente neste tipo de microorganismos. Iso convértea nun fármaco respectuoso coa microbiota intestinal do rato, unha gran vantaxe fronte ao resto de antibióticos coñecidos.

Hai que ter en conta que os bactericidas son unha arma de dobre fío, pois non só erradican os patóxenos causantes da infección, senón que tamén adoitan acabar coas bacterias da nosa microbiota, o que causa efectos indesexados como diarreas ou candidiase. A lolamicina podería previr incluso as diarreas causadas pola colonización de Clostridium difficile tras a toma de antibióticos.

Emblaveo: probas superadas

E a alegría debería dispararse cando un novo antibiótico contra bacterias multirresistentes supera os preceptivos ensaios clínicos e pode comercializarse. É o caso de Emblaveo (aztreonam-avibactam), desenvolto conxuntamente polas farmacéuticas Pfizer e AbbVie, que demostrou a súa eficacia para tratar diversas infeccións graves en pacientes con ningunha ou poucas opcións terapéuticas.

Concretamente, Emblaveo está indicado no tratamento de infeccións intraabdominais e urinarias complicadas, pneumonía hospitalaria e infeccións causadas por patóxenos Gram-negativos aerobios multirresistentes. A Unión Europea deu luz verde para poñelo en circulación o pasado 22 de abril.

Todas estas armas dannos certa esperanza na batalla contra as superbacterias. Nós desenvolvemos novos antibióticos e elas crean novas resistencias. Por iso, a única opción viable para evitar as farmacorresistencias é promover un uso racional e adecuado dos novos antibióticos. Non fagamos que se convertan en pólvora mollada, como pasou ata o de agora.

*Laura Botello Morte é docente e investigadora da Facultade de Ciencias da Saúde na Universidade San Jorge.

Cláusula de divulgación: Laura Botello Morte non recibe salario, nin exerce labores de consultoría, nin posúe accións, nin recibe financiamento de ningunha compañía ou organización que poida obter beneficio deste artigo, e declarou carecer de vínculos relevantes máis aló do cargo académico citado.

Laura Botello
Licenciada en Bioquímica (2007), Máster en Bioloxía Molecular e Celular (2008) e Doutora en Bioquímica e Bioloxía Molecular e Celular (2014) pola Universidade de Zaragoza.

Un estudo galego investiga as algas mariñas como alternativa aos antibióticos en coellos