*Un artigo de

A poboación de moitas especies de aves descendeu nas últimas décadas e, con iso, a súa contribución á banda sonora da natureza, cada vez máis homoxénea e silenciosa.

O rechouchío dos paxaros e os sons naturais facilitan mecanismos fisiolóxicos que melloran o noso organismo, favorecen a nosa saúde física e o noso benestar psicolóxico. Fainos sentir ben escoitar a natureza. Se a banda sonora das aves segue empobrecéndose, o silencio dos paxaros acabará tendo repercusións na saúde dos seres humanos. Os rexistros que realizamos xa mostran o seu declive.

Na Primavera silenciosa, Rachel Carson explica como os sons da natureza estiveron intimamente vinculados á percepción da calidade do medio ambiente e anticipa un futuro no que os paxaros deixarían de cantar:

“Era unha primavera sen voces. Nas mañás que antes palpitaban co coro de paporroibos, pombas, gaios, estreliñas riscadas e decenas de voces de paxaros, agora non había son; só o silencio se estendía polos campos, os bosques e as marismas… Mesmo os arroios agora estaban sen vida… Ningunha bruxería, ningunha acción inimiga silenciara o renacemento dunha nova vida neste mundo arrasado. A xente fixérao por si mesma”.

A integridade da paisaxe sonora natural incorpórase cada vez máis ás políticas e accións de conservación e saúde ambiental. Nunha sociedade urbana, sedentaria e rodeada de barreiras de acceso ao medio natural, cada vez é máis difícil experimentar estímulos naturais, como o canto dos paxaros, que nos informaron e acompañaron durante a maior parte do noso camiño como especie.

Nunha recente investigación, publicada en Nature Comunications, estudamos como se transformou a paisaxe sonora nos últimos 25 anos en máis de 200.000 lugares de América do Norte e Europa, e constatamos que cada vez é máis simple e monocorde.

Estudouse a transformación da paisaxe sonora de 200.000 lugares de América do norte e Europa ao longo dos últimos 25 anos

Desde CREAF e ICO, traballamos como parte dun equipo internacional de investigadores, dirixido por Simon Butler, da Universidade de East Anglia (Gran Bretaña). A base do traballo foi reconstruír por primeira vez a gran escala a estrutura acústica da banda sonora das aves en distintos momentos e localizacións.

Para logralo, combinamos información de censos de aves obtidos grazas a millóns de observacións de ciencia cidadá, coordinadas a escala continental, con gravacións de especies individuais ao aire libre.

Reconstruír paisaxes sonoras

Para reconstruír as bandas sonoras das aves ao longo do tempo, as paisaxes sonoras históricas, recorremos a bases de datos enormemente ricas grazas á ciencia cidadá: O North American Breeding Bird Survey e o Pan-European Common Bird Monitoring Scheme. Ademais, contamos coas gravacións na contorna natural de máis de 1.000 especies de Xeno-Canto, unha exhaustiva base de datos de libre acceso cos trilos de cantos e reclamos de aves de todo o mundo.

Con estas rigorosas bases de datos podemos saber con gran precisión que especies de aves e cantos individuos de cada especie había nun lugar concreto nun momento dado. Con esta información, podemos crear a paisaxe sonora dese lugar, nese momento, combinando na proporción que indica o censo as gravacións tomadas ao aire libre de individuos de cada especie representada.

Asignamos un arquivo de cinco minutos a cada paisaxe sonora, e 25 segundos a cada individuo dunha especie.

Este é un exemplo dunha paisaxe sonora construída como parte do traballo científico:

25 anos de rexistros

Unha vez creadas as paisaxes sonoras de cada localización e en distintos momentos ao longo de 25 anos, establecemos catro índices que permitían cuantificar a súa riqueza. Os índices acústicos que establecemos relaciónanse coa variedade e abundancia de especies de aves e coa complexidade das súas cancións.

A nosa análise baséase nos cambios que se “escoitan” en cada sitio ao longo dos anos, independentemente dos cambios ambientais que vaian ocorrendo. Isto permite que traballos coma este nos mostren de forma inequívoca como vai cambiando o mundo que nos rodea.

Perda de biodiversidade e ancho de banda

Os resultados do estudo revelan unha deterioración crónica da calidade da banda sonora da natureza en América do Norte e Europa durante as últimas décadas. A perda global de biodiversidade é unha das realidades que mellor o explica.

Identificamos aqueles lugares nos que máis descendeu a diversidade e a intensidade acústica da súa banda sonora, e correspóndense con contornas nos que hai menos abundancia e riqueza de especies.

Con todo, a amortiguación do canto das aves ten matices, por exemplo, inflúe o tipo de especies implicadas, e como estean a cambiar numericamente na contorna.

As zonas nas que máis descendeu a diversidade foron aquelas con menos abundancia e riqueza de especies

Por exemplo, a perda dunha especie como o furafollas, que entoa un canto rico e intrincado, probablemente teña un maior impacto na complexidade da paisaxe sonora que a perda dunha especie de córvido ou gaivota, sempre máis monótonos e estridentes. Así que o modo en que afecte á banda sonora da natureza dependerá tamén da cantidade de furafollas que haxa no lugar e de cales sexan as outras especies que compartan ese recuncho do mundo.

Este estudo céntrase exclusivamente nas aves, con todo, a redución doutros grupos biolóxicos con gran probabilidade tamén está a empobrecer a banda sonora da natureza.

Engadamos á deterioración o aumento constante e xeneralizado do ruído producido polos humanos e outros contaminantes sensoriais, que serven como pantalla ao son natural. Diferentes estudos mostran que as aves ven forzadas a reducir o seu canto cando a actividade humana se intensifica. O confinamento causado pola covid-19 foi unha pequena oportunidade para comprobar que, cando a nosa actividade diminúe, as aves urbanas volven cantar, coma se a ausencia de humanos comportase un ambiente máis natural.

*Sergi Herrando Vila forma parte do CREAF da Universitar Autònoma de Barcelona. Lluís Brotons é investigador científico do CSIC.

Cláusula de divulgación: Sergi Herrando Vila é membro do Instituto Catalán de Ornitología e do European Bird Census Council. Lluís Brotons é membro de Conservació.cat.