Quedan máis de 9.000 especies de árbores por descubrir na Terra

Un estudo pon de manifesto a vulnerabilidade da biodiversidade forestal mundial aos cambios antropoxénicos, en particular ao uso do chan e ao clima

Bosque do Amazonas.

Os bosques proporcionan unha gran cantidade de servizos ecosistémicos e sustentan a biodiversidade terrestre. Con todo, o número de especies arbóreas en todo o mundo non está claro debido á desigual cobertura xeográfica das listas publicadas, así como a problemas financeiros e taxonómicos.

Un equipo internacional de investigación recompilou unha extensa base de datos mundial con aproximadamente 64.100 especies de árbores. Entre eles, Sergio de Miguel, investigador do Centro de Ciencia e Tecnoloxía Forestal de Cataluña (CTFC) e profesor da Universitat de Lleida (UdL), e Albert Morera, doutorando da UdL.

9.200 especies de árbores por descubrir

Mediante métodos estatísticos avanzados, que combinan a intelixencia artificial e o supercomputador do Laboratorio de Computación Avanzada e Intelixencia Artificial da Universidade de Purdue en Indiana (EEUU), os autores estimaron que existen aproximadamente 73.300 especies de árbores en todo o mundo, das cales 9.200 están aínda por descubrir.

Existen aproximadamente 73.300 especies de árbores en todo o mundo, das cales 9.200 están aínda por descubrir

“Contar o número de especies arbóreas en todo o mundo é como un crebacabezas con pezas repartidas por todo o globo”, di o profesor Jingjing Liang, coordinador da Iniciativa Mundial de Biodiversidade Forestal (GFBI, polas súas siglas en inglés) e coautor do artigo que publica a revista PNAS. O proxecto tivo unha duración de tres anos.

“Un amplo coñecemento da riqueza e diversidade das árbores é clave para preservar a estabilidade e funcionalidade dos ecosistemas”, explica Roberto Cazzolla Gatti, autor principal deste estudo e profesor do departamento de Ciencias Biolóxicas, Xeolóxicas e Ambientais da Universidade de Bolonia (Italia).

A biodiversidade forestal

Esta operación cartográfica identificou aproximadamente 40 millóns de árbores pertencentes a estas 64.000 especies. Nela participaron 150 científicos de todo el mundo. “Estes resultados poñen de manifesto a vulnerabilidade da biodiversidade forestal mundial aos cambios antropoxénicos, en particular o uso do chan e o clima, xa que a supervivencia dos taxóns raros vese desproporcionadamente ameazada por estas presións”, afirma o ecólogo forestal da Universidade de Michigan (EEUU), Peter Reich, outro de autores principais do artigo.

“Ao establecer un punto de referencia cuantitativo, este estudo podería contribuír aos esforzos de conservación e ao futuro descubrimento de novas árbores e especies asociadas en certas partes do mundo”, subliña.

Conservar os bosques de Sudamérica

En particular, Sudamérica contén aproximadamente o 43% destas especies. Máis concretamente, nos dous biomas compostos por “pasteiros, sabanas e matogueiras” e “bosques tropicais e subtropicais” da Amazonia e dos Andes. Aproximadamente 3.000 desas especies son raras, endémicas no continente e habitan as zonas tropicais e subtropicais.

Os resultados suxiren que os esforzos de conservación deberían ser prioritarios en Sudamérica, ademais de nos bosques tropicais e subtropicais

Así mesmo, case un terzo da riqueza mundial de árbores está constituída probablemente por estas especies escasas, o que pon de manifesto a vulnerabilidade da biodiversidade forestal aos cambios antropoxénicos. Os investigadores utilizaron desenvolvementos modernos de técnicas ideadas por primeira vez polo matemático Alan Turing durante a Segunda Guerra Mundial para descifrar o código nazi, apuntou Reich.

Este estudo representa un gran paso adiante na ciencia e a investigación forestal ao estimar a riqueza mundial das árbores cun conxunto de datos máis extensos, e métodos estatísticos máis avanzados. Estimar o número de especies de árbores é esencial para informar, optimizar e priorizar os esforzos de conservación dos bosques en todo o mundo, así como “lograr estimacións máis precisas a medida que se vaia ampliando a mostra de especies, especialmente naquelas zonas do planeta menos investigadas”, indica Sergio de Miguel.

Referencia: The number of tree species on Earth. (Publicado en PNAS).