Dous fármacos converten o cancro en graxa para frear a metástase

A combinación dos dous medicamentos muda a función das células.

Converter as células do cancro en células de graxa. Unha nova esperana para o tratamento desta doenza, que xa funcionou no test de proba en ratos. Para lograr esta fazaña, un equipo científico explotou unha ruta estraña que teñen as células cancerosas con metástase; os seus resultados son só un primeiro paso, pero é un enfoque verdadeiramente prometedor.

Cando medran os órganos nun feto, as células do epitelio comezan a parecerse menos a si mesmas, e vólvense máis “plásticas”: cambian a un tipo de célula nai chamada mesénquima para logo transformarse en calquera célula que o corpo necesite.

Este proceso denomínase transición epitelial-mesenquimatosa (EMT, polas súas siglas en inglés) e sábese dende hai un tempo que o cancro pode usar esta mesma vía, pero á inversa, chamada MET (transición mesenquimatosa a epitelial), para diseminarse por todo o corpo e facer metástase.

Os investigadores tomaron ratos implantados cunha forma agresiva de cancro de mama humano e tratáronos cun medicamento para a diabetes chamado rosiglitazona e un tratamento para o cancro chamado trametinib.

Grazas a estes medicamentos, cando as células cancerosas utilizaron unha das vías de transición mencionadas anteriormente, en lugar de diseminarse, cambiaron de cancro a células graxas, un proceso denominado adipoxénese.

“Os modelos utilizados neste estudo permitiron avaliar a disipación da adipoxénese das células cancerosas no tumor”, escribe o equipo no seu artigo . “Os resultados indican quea terapia combinada con rosiglitazona e trametinib diríxese especificamente ás células cancerosas con maior plasticidade e induce a súa adipoxénese”. O resultado: células que ían provocar metástase pasan a ser inocentes células de graxa.

Aínda que non todas as células cancerosas se converteron en células graxas, as que se someteron á adipoxénese non volveron cambiar. “As células de cancro de mama que se someteron a un EMT non só se diferenciaron en células de graxa, senón que tamén deixaron de proliferar por completo”, di o autor principal Gerhard Christofori,  un bioquímico da Universidade de Basilea, en Suíza.

“A terapia de diferenciación adipoxénica cunha combinación de rosiglitazona e trametinib inhibe eficazmente a invasión, diseminación e formación de metástase das células cancerosas en varios modelos preclínicos de cancro de mama en ratos” , escribe o equipo.

A imaxe de arriba mostra este proceso, coas células cancerosas marcadas cunha proteína verde fluorescente e un glóbulo vermello normal á esquerda. As células cancerosas convertidas en graxa amósanse de cor marrón (á dereita) porque o vermello das células graxas combínase co verde da etiqueta da célula cancerosa.

O que é emocionante é que estes dous medicamentos xa están aprobados pola FDA (a administración de medicamentos dos Estados Unidos) polo que debería ser máis doado obter este tipo de tratamento en ensaios clínicos para persoas reais.

Mentres tanto, o equipo está a investigar se esta terapia funcionaría en combinación coa quimioterapia e se se poderia aplicar a outros tipos de cancro ademais de o de mama.

“No futuro, este enfoque terapéutico innovador podería usarse en combinación coa quimioterapia convencional para suprimir tanto o crecemento do tumor primario como a formación de metástases mortais”, explicou Christofori.

A investigación publícase en Cancer Cell.