Os últimos neandertais produciron coitelos de pedra en Francia e o norte de España. Crédito: Igor Djakobic

Os humanos modernos poderían ter coexistido cos neandertais en Francia e o norte de España entre 1.400 e 2.900 anos antes da desaparición destes últimos, segundo un estudo de modelización publicado en Scientific Reports. Estes achados contribúen a comprender mellor a existencia das dúas especies de humanos nesta rexión.

Os autores destacan que o seu traballo ofrece unha visión importante deste fascinante período da historia evolutiva humana, xa que aínda non está claro onde e cando estas poboacións puideron ter coexistido en Europa.

Recentes probas fósiles indican que os humanos modernos (Homo sapiens) e os neandertais (Homo neanderthalensis) puideron ter coexistido en Europa durante uns 5.000 a 6.000 anos antes de que estes últimos se extinguiran. Con todo, actualmente hai poucas probas da súa coexistencia a escala rexional e é difícil establecer cando as dúas especies apareceron e desapareceron nestas zonas.

O equipo analizou un conxunto de datos de 56 artefactos neandertais e humanos modernos procedentes de 17 xacementos arqueolóxicos

Agora, investigadores das universidades de Leiden (Países Baixos) e de Cambridge (Reino Unido) analizaron un conxunto de datos de 56 artefactos neandertais e humanos modernos (28 para cada grupo) procedentes de 17 xacementos arqueolóxicos do suroeste, centro e área mediterránea de Francia e do norte de España, así como outros dez espécimes neandertais da mesma zona. Todas as mostras foran datadas por radiocarbono con técnicas modernas e robustas desde o ano 2000 para lograr unha maior precisión.

Un modelo para afinar as datas de coexistencia

“Utilizamos modelos bayesianos e modelos de estimación lineal óptima, e demostramos que parece haber un claro solapamento cronolóxico entre os conxuntos arqueolóxicos de humanos modernos e os neandertais datados directamente nesta zona”, explica a SINC Igor Djakovic, líder do estudo e investigador da Universidade de Leiden.

“Ademais, e isto é moi importante, este solapamento parece mostrar unha forte estrutura xeográfica: é probable que os primeiros humanos modernos comezasen a súa ocupación nos límites do sur da rexión estudada, antes de aparecer progresivamente máis ao norte e ‘substituír’ aos neandertais. En conxunto, suxerimos que isto indica que probablemente houbo un período de coexistencia entre estes grupos na zona”, agrega Djakovic.

A modelización realizada polo equipo serviu para encher as partes do rexistro arqueolóxico que faltan e que dificultan a estimación de datas.

Os artefactos neandertais apareceron por primeira vez hai entre 45.343 e 44.248 anos, e desapareceron entre 39.894 e 39.798 anos

A partir deste modelo, os investigadores estiman que os artefactos neandertais apareceron por primeira vez hai entre 45.343 e 44.248 anos, e desapareceron entre 39.894 e 39.798 anos. A data de extinción dos neandertais, baseada nos restos neandertais datados directamente, sitúase entre 40.870 e 40.457 anos. Calcúlase que os humanos modernos apareceron por primeira vez hai entre 42.653 e 42.269 anos.

Interaccións entre ambas as especies, un enigma por descifrar

Os investigadores sinalan que isto indica que as dúas especies humanas coexistiron nestas zonas entre 1.400 e 2.900 anos. Con todo, estes resultados non indican como foi esa coexistencia ou se os humanos modernos e os neandertais interactuaron.

A natureza e a frecuencia das interaccións entre neandertais e Homo sapiens está aínda por descifrar. Con todo, pódense atopar indicios na cultura material. “Cada vez atópanse máis probas da produción e o uso de tecnoloxías similares nos conxuntos arqueolóxicos asociados a ambos os grupos na rexión, o que dá credibilidade á idea de que este período pode implicar unha forma de interacción entre estas poboacións”, subliña Djakovic.

Novas escavacións e análises, incluíndo o ADN antigo sedimentario, lanzarán sen dúbida nova luz sobre este período e sobre as circunstancias que rodearon a desaparición dos neandertais en Europa occidental, din os autores.

Xacementos españois

Igor Djakovic conta a SINC que entre os xacementos españois dos que manexaron datos atópanse o de L’Arbreda (Xirona), Labeko Koba (País Vasco), La Güelga (Cangas de Onís, Asturias) e Abric Romani (Capellades, Barcelona).

“Lamentablemente, non traballamos con ningún investigador español, xa que todos os datos que utilizamos para este traballo xa estaban publicados e dispoñibles na internet. De feito, foi un proxecto que iniciamos durante os duros momentos do confinamento pola covid-19 cando non podiamos ir a ningunha parte”, sinala.

Referencia: Optimal linear estimation models predict 1400–2900 years of overlap between Homo sapiens and Neandertals prior to their disappearance from France and northern Spain (Publicado en Scientific Reports)