Atopan o mapa estelar completo máis antigo do mundo nun templo medieval

As probas apuntan a que o mapa foi feito por Hiparco, o pai da astronomía científica

Académicos de varias partes do mundo cren teren descuberto un fragmento do mapa estelar completo máis antigo do mundo. Crese que o segmento do mapa, que se atopou debaixo do texto nunha folla de pergamiño medieval, é unha copia do catálogo de estrelas perdido hai moito tempo do astrónomo grego Hiparco do século II a. C., quen fixo o primeiro intento coñecido de trazar a noite completa. O fragmento estaba escondido debaixo de nove follas do Codex Climaci Rescriptus relixioso no Mosteiro de Santa Catalina na Península do Sinaí en Exipto.

O códice é un palimpsesto, o que significa que os escritos orixinais foron raspados do seu pergamiño para dar paso a unha colección de textos cristiáns palestinos en arameo que contan historias do Antigo e Novo Testamento. Os investigadores pensaron que mesmo os textos cristiáns anteriores estaban enterrados debaixo das páxinas, pero as imaxes multiespectrales revelaron algo máis sorprendente: números que indican, en graos, a lonxitude e o ancho da constelación Coroa Borealis e as coordenadas das estrelas situadas nas súas esquinas máis afastadas. Os investigadores publicaron os seus achados o 18 de outubro no Journal for the History of Astronomy.

“Estaba moi emocionado desde o principio. Quedou claro de inmediato que tiñamos coordenadas estelares”, explicou o investigador principal do estudo, Victor Gysembergh, un historiador da ciencia no Centro Nacional Francés de Investigación Científica (CNRS). O entusiasmo dos investigadores creceu cando as coordenadas precisas permitíronlles estimar a data en que se escribiron: aproximadamente 129 a. C., cando Hiparco era un astrónomo veterano que desconcertaba os ceos nocturnos.

Historicamente coñecido como o pai da astronomía científica, Hiparco (arredor de 190 a. C. a 120 a. C.) pasou gran parte dos seus últimos anos realizando observacións astronómicas desde a illa de Rodas. Non queda moita documentación da súa vida, pero os textos históricos acredítanlle unha serie de impresionantes avances científicos, como modelar con precisión os movementos do Sol e a Lúa; inventar unha escala de brillo para medir as estrelas; desenvolver aínda máis a trigonometría; e posiblemente inventando o astrolabio, un dispositivo portátil en forma de disco que pode calcular as posicións precisas dos corpos celestes.

En 134 a. C., Hipparchus viu algo sorprendente no ceo nocturno: nun espazo previamente baleiro, unha nova estrela aparecera. O “movemento desta estrela na súa liña de resplandor levouno a preguntarse se isto era un feito frecuente, se as estrelas que cremos que están fixas tamén están en movemento”, escribiu Plinio o Vello, un famoso naturalista e comandante militar do primeiros Imperio Romano, no seu libro Historia Natural. “E, en consecuencia, fixo algo audaz, que sería reprobable mesmo para Deus: atreveuse a programar as estrelas para a posteridade, e marcou os corpos celestes por nome nunha lista, ideando unha maquinaria por medio da cal indicar as súas diversas posicións e magnitudes”.

Mosteiro de Santa Catalina en Sinaí, o mosteiro do século VIN onde se atopou o fragmento do mapa |  Jon Sellers

Ao comparar o seu mapa estelar completo con medicións máis fragmentarias de estrelas individuais tomadas por astrónomos anteriores, Hipparchus deuse conta de que as estrelas distantes parecían moverse 2 graos desde as súas posicións orixinais.

Concluíu correctamente a razón do cambio nas posicións aparentes das estrelas: a Terra estaba en precesión lenta, bamboleándose sobre o seu eixo como un trompo, a unha velocidade de 1 grao cada 72 anos. Aínda que sobreviven referencias ao famoso catálogo de Hiparco, especialmente gravado no globo terráqueo sostida sobre os ombreiros dunha escultura de mármore italiana do século II chamada Farnese Atlas; tanto ela como as súas copias perdéronse até agora.

Os investigadores tomaron 42 fotografías de cada unha do nove páxinas nunha ampla gama de lonxitudes de onda antes de escanear as fotos con algoritmos informáticos que seleccionaron o texto oculto debaixo. Logo, despois de ler as coordenadas dos fragmentos da carta, os eruditos usaron a mesma idea da precesión planetaria da Terra que xurdira da carta para identificala. Investindo o tempo, fixeron retroceder as estrelas da Coroa Boreal ao ano en que as luminarias brillaron no ceo no lugar exacto que describía a escritura oculta.

A data da gravación orixinal das estrelas foi no ano 129 a. C., daquela os investigadores tiveron que atopar cando se realizou a escritura. Ao datar o nove folios segundo a paleografía, o estudo de identificar puntos na historia polos seus distintos estilos de escritura, os eruditos situáronos no século V ou VIN dC; facéndolles copias do catálogo de Hipparchus que aínda se usaban máis de 700 anos despois.

Ao comparar o seu ceo nocturno enrolado cun manuscrito latino medieval separado chamado Aratus Latinus, que durante moito tempo creuse que contiña unha copia parcial do catálogo orixinal de Hipparchus, os investigadores confirmaron que as coordenadas do manuscrito de Aratus para as constelacións Draco, Ursa Major e Ursa Minor tamén aterrou en 129 a. C., o que proporciona unha evidencia indirecta convincente de que o fragmento recentemente descuberto orixinouse na mesma fonte que o manuscrito.