Luns 4 Marzo 2024

Á espera da vindeira pandemia: ata 850.000 virus axexan á Humanidade

Un informe da plataforma de Biodiversidade e Ecosistemas da ONU advirte do impacto por mor da degradación ambiental causado pola actividade humana

A Organización Mundial da Saúde xa o advertira antes da pandemia da Covid-19. Estaba por chegar unha Enfermidade X, causada por un virus ou unha bacteria, e que sería o resultado da depredación dos ecosistemas e o impacto da actividade humana que leva ao cambio global. A interconexión no planeta faría o resto, espallando a doenza a toda velocidade. Despois de 45 millóns de casos é 1 millón de mortes, o SARS-CoV-2 pode identificarse facilmente con aquela predición. Pero non será a última, e así o advirte un novo informe publicado polo IPBES (Plataforma Intergubernamental Científico-normativa sobre Diversidad Biológica y Servicios de los Ecosistemas), entidade inscrita no programa da ONU para o Medio Ambiente, e que advirte de que “as futuras pandemias aparecerán máis a miúdo, se espallarán máis rápido, farán máis dano á economía mundial e matarán máis xente cá Covid-19 a menos que haxa un cambio no achegamento mundial á reacción fronte ás enfermidades infecciosas”.

O informe, asinado por 22 expertos e expertas de referencia de todo o mundo, lembra que na natureza, sobre todo en mamíferos e aves, existen arredor de 1,7 millóns de virus aínda non descubertos, e que a metade deles, ata 850.000 poden adquirir capacidade para infectar a humanos e, en moitos casos, propagarse entre eles.

A degradación do planeta

Tal e como xa advertiu a comunidade científica ao producirse a aparición do SARS-CoV-2, o informe do IPBES destaca os vínculos entre a degradación da natureza e o maior risco de pandemias. E insiste en reaccionar en materia de prevención para evitar eventos semellantes no futuro.

Destacan que a do coronavirus é a sexta pandemia global desde a gripe de 1918, e “aínda que ten a súa orixe en patóxenos transportados por animais, como todas as pandemias, a súa emerxencia correspóndese totalmente coas actividades humanas”. Peter Daszak, líder do grupo de traballo do IPBES que elaborou o informe, expón. “As mismas actividades humanas que impulsan o cambio climático e a perda de biodiversidade tamén impulsan o risco da pandemia a través do impacto no ambiente. Os cambios no uso que facemos da terra, a expansión e intensificación da agricultura, o comercio, a produción e o consumo insostibles transtornan a natureza e incrementan o contacto entre a vida salvaxe e os seus patóxenos e as persoas: aí está o camiño das pandemias”.

Para isto, insisten en reducir as actividades humanas que leven á perda de biodiversidade, incrementando as áreas a protexer e conservar, e mediante medidas que reduzan a explotación insostible de rexións de alta biodiversidade.

“A evidencia científica leva a unha conclusión moi positiva“, engade Daszak. “Temos cada vez máis capacidade para previr as pandemias, pero a forma na que a estamos afrontando esta vez ignora esta capacidade. O noso enfoque estancouse: aínda seguimos confiando nos intentos de conter e controlar as enfermidades despois de que xurdan, con vacinas e tratamentos. Podemos escapar dunha futura era de pandemias, pero isto require un enfoque moito máis amplo na prevención, non só na reacción”.

Custo mundial da pandemia

O documento fai tamén unha estimación do custo da Covid-19 no mundo, que sitúan nun abano de 8 a 16 billóns de dólares ata xullo de 2020, aínda que se estima que o custo só para os Estados Unidos acade para finais de 2021 os 16 billóns. Alén do coronavirus, o informe lembra tamén que outras pandemias presentes no planeta causan máis de 1 billón en perdas cada ano. Por exemplo, en 2014, a epidemia de ébola en África Occidental deixou un impacto de 53.000 millóns de dólares.

Podes ler o informe ao completo (en inglés) nesta ligazón (PDF).

Desenvolto o mapa máis completo de interaccións para a supervivencia das bacterias

Os resultados revelan detalles ata o de agora descoñecidos destes mecanismos e ofrecen posibles dianas para o desenvolvemento de novos antibióticos

Os osos polares, en risco de morrer de fame polo desxeo do Ártico

Un estudo demostra que as estratexias alimenticias destes animais para sobrevivir nunha contorna de terra non evitan que perdan peso

Intelixencia artificial ante o cambio climático: ameaza ou aliada?

Os algoritmos que fan a vida máis sinxela teñen unha gran pegada de carbono. Esta tecnoloxía tamén axuda a resolver problemas ambientais