Imaxe dunha das Lourditas, os polbos en catividade que conseguiu criar o IEO de Vigo e cuxa patente mercou Pescanova. Fonte: Pablo Touriñán.

Pescanova compra a patente do polbo de acuicultura

Os investigadores calculan que o cefalópodo criado en catividade pode chegar ao consumidor nun prazo de catro ou cinco anos

O Instituto Español de Oceanografía (IEO) anunciou este xoves que científicos do Oceanográfico de Vigo conseguiron desenvolver o cultivo completo do polbo común (Octopus vulgaris) despois de décadas de ensaios, tal e como adiantou hai unhas semanas GCiencia. Os investigadores superaron, mediante técnicas “revolucionarias“, o colo de botella que impedía a supervivencia das larvas antes de pasaren á etapa xuvenil; unha fase cunhas taxas de mortalidade que facían imposible a viabilidade comercial do cultivo. E ante estes achados a empresa Pescanova, que xa estaba en negociacións co equipo científico e o IEO, xa mercou a patente e incorporará ao seu grupo de I+D aos investigadores que fixeron posible este fito histórico.

Un dos polbos que o Instituto Español de Oceanografía conseguiu criar en catividade. Fonte: IEO.

As probas realizadas no IEO de Vigo por Ricardo Tur, Pedro Domingues, Eduardo Almansa, Pablo García, Evaristo Pérez e María Lago, todos eles xa en colaboración con Pescanova, e baseáronse nun novo protocolo de cultivo que aumentou por riba do 60% a supervivencia das paralarvas, ademais de reducir os custes na alimentación. Uns resultados “espectaculares”. Ata o de agora, era moi difícil atopar alternativas á alimentación das crías de polbo nesta etapa crítica, na que consumían larvas de centola: un produto caro, e que ademais obrigada a facer coincidir no tempo as postas do crustáceo e dos polbos.

Fase crítica

Tal e como afonda hoxe o anuncio do IEO, o asentamento da paralarva é unha fase crítica, xa que ademais de mudar a súa alimentación, é o momento no que estes cefalópodos descenden ata o fondo do mar desde a columna de auga. Ata agora, as mellores cifras apenas superaban o 3% de supervivencia.

Estas son as “Lourditas”, os primeiros polbos de acuicultura

Unha vez superado este colo de botella, a investigación terá que pechar o ciclo ata a fase adulta, mediante técnicas de engorde. Porén, agárdase que non haxa dificultades, xa que no caso dos polbos salvaxes é unha tarefa que se leva facendo desde a época romana, e en Galicia segue habendo plantas de engorde das crías, que son alimentadas con descartes de peixe e crustáceos de baixo valor comercial. Nesta fase recae unha das principais ventaxas do cultivo do cefalópodo, xa que ten un enorme potencial reprodutivo e de crecemento: dun peso de miligramos pasa a pesar máis dun quilo en só un ano, e cada femia pode poñer centos de miles de ovos.

Cría de polbo obtida nos cultivos realizados este ano no IEO.

E unha vez pechada esta fase, o polbo de acuicultura estará dispoñible para o consumidor. Os investigadores son prudentes, e calculan que non estará nas peixerías ata dentro de catro ou cinco anos.

Nos últimos meses, de portas para adentro xa se viña comentando que o anuncio deste fito podería ser inminente. O científico Pedro Domingues deixou caer o pasado 10 de outubro no foro ACUI celebrado no Grove, algúns dos avances: “Desta vai, sen ningunha dúbida”. Tras adiantar “resultados espectaculares”, non comentou máis detalles. Agora confírmase que Pescanova comezará a desenvolver os traballos no seu novo centro de I+D, actualmente en construción no concello do Grove.