Luns 4 Marzo 2024

As primeiras imaxes do telescopio ‘Euclid’ anuncian o que está por vir

Os científicos pretenden debuxar o maior mapa 3D do espazo exterior xamais creado

Os dous instrumentos de Euclid captaron as súas primeiras imaxes de proba. Os fascinantes resultados indican que o telescopio espacial alcanzará os obxectivos científicos para os que foi deseñado, e posiblemente moito máis.

Aínda que aínda faltan meses para que Euclid ofreza unha nova visión real do cosmos, o logro deste fito significa que os científicos e enxeñeiros responsables da misión poden estar seguros de que o telescopio e os instrumentos funcionan correctamente.

“Despois de máis de 11 anos de deseño e desenvolvemento de Euclid, resulta estimulante e enormemente emotivo ver estas primeiras imaxes”, afirma o director do proxecto Euclid, Giuseppe Racca, nunha nota distribuída pola Axencia Espacial Europea (ESA).

“É aínda máis incrible cando pensamos que aquí só vemos unhas poucas galaxias, producidas cun axuste mínimo do sistema”. O Euclid totalmente calibrado observará en última instancia miles de millóns de galaxias para crear o maior mapa 3D do ceo xamais realizado”.

O Director Xeral da ESA, Josef Aschbacher, felicitou ao equipo de Euclid: “É fantástico ver que a última incorporación á frota de misións científicas da ESA xa está a funcionar tan ben. Teño plena confianza en que o grupo que está detrás da misión conseguirá utilizar Euclid para revelar moitas cousas sobre o 95 % do Universo do que actualmente sabemos tan pouco”.

Unha das primeiras imaxes capturadas por ‘Euclid’. Foto: ESA

Carole Mundell, directora de Ciencia da axencia, está de acordo: “Os nosos equipos traballaron incansablemente desde o lanzamento de Euclid, o 1 de xullo, e estas primeiras imaxes de enxeñería ofrecen un tentador indicio dos extraordinarios datos que podemos esperar do telescopio”.

O universo en luz visible

O instrumento Visible (VIS) de Euclid tomará imaxes supernítidas de miles de millóns de galaxias para medir as súas formas. Ao observar con detemento esta primeira imaxe, os astrónomos da ESA aseguran que poden “facerse unha idea” da abundancia que achegará o VIS. Mentres algunhas galaxias son moi fáciles de detectar, moitas outras son manchas borrosas ocultas entre as estrelas, á espera de que o telescopio espacial as desvele no futuro.

Mark Cropper, do University College de Londres, dirixiu o desenvolvemento do VIS. “Estou encantado coa beleza destas imaxes e a abundancia de información que conteñen”, asegura. Ademais, confirma que as imaxes do VIS estarán ao dispor de todos, xa sexa con fins científicos ou doutro tipo”.

Pola súa banda, Reiko Nakajima, científica do instrumento VIS, engade: “As probas terrestres non ofrecen imaxes de galaxias nin de cúmulos estelares, pero aquí están todas neste único campo”.

A imaxe é aínda máis especial se se ten en conta que o equipo de Euclid sufriu un sobresalto ao acender o instrumento por primeira vez e detectou un patrón inesperado de luz que contaminaba as imaxes.

As investigacións posteriores indicaron que parte da luz solar se coaba na nave, probablemente a través dun pequeno oco; ao virar Euclid, o equipo deuse conta de que esta luz só se detecta en orientacións específicas, polo que, evitando certos ángulos, o VIS poderá cumprir a súa misión.

O universo en luz infravermella

O instrumento NISP (Espectrómetro e Fotómetro de Infravermello Próximo polas súas siglas en inglés) de Euclid ten unha dobre función: obter imaxes de galaxias en luz infravermella e medir a cantidade de luz que emiten as galaxias en distintas lonxitudes de onda. Esta segunda función permite calcular directamente a distancia á que se atopa cada galaxia.

Combinando a información sobre a distancia coa relativa á forma das galaxias, medida polo VIS, poderemos trazar un mapa da distribución das galaxias no Universo e da súa evolución no tempo. En última instancia, este mapa 3D informaranos sobre a materia escura e a enerxía escura.

Na imaxe inferior, antes de chegar ao detector NISP, a luz do telescopio de Euclid pasou por un filtro que mide o brillo nunha lonxitude de onda infravermella específica.

Imaxe de proba para a posta en marcha do instrumento. Foto: ESA

Nesta segunda imaxe, a luz do telescopio de Euclid pasara por un “grism” antes de chegar ao detector. Este dispositivo divide a luz de cada estrela e galaxia por lonxitudes de onda, de modo que cada raia vertical de luz na imaxe é unha estrela ou galaxia. Esta forma especial de observar o Universo permite determinar de que está feita cada galaxia, o que permite avaliar a súa distancia á Terra.

Durante os próximos meses, a ESA e outros equipos da industria seguirán realizando todas as probas e comprobacións necesarias para asegurar que Euclid funciona o mellor posible. Ao final desta fase de posta en servizo e verificación do rendemento, comezará a verdadeira ciencia, segundo aseguran os responsables da misión. Nese momento, a ESA publicará un novo conxunto de imaxes para demostrar do que é capaz a misión.

Estas son as primeiras imaxes do telescopio Euclid, as máis nítidas do universo