A investigación describe unha variante do H1N1 presente en porcos de matadeiros e granxas de 10 provincias chinesas.

Un novo virus pandémico pode estar formándose xa: o caso da gripe porcina

Científicos chineses describen na revista PNAS un novo axente infeccioso que podería ter capacidade de transmitirse a humanos desde os porcos

A revista PNAS publicou este luns un artigo de investigación asinado por veterinarios e epidemiólogos chineses no que se analiza unha variante do virus H1N1, causante da pandemia de gripe A nos anos 2009 e 2010, e que procede, como naquel caso, de porcos. O traballo forma parte da constante vixilancia da sanidade animal sobre as zoonoses como fonte probable de infeccións potencialmente daniñas para a especie humana.

Os autores da investigación conclúen, despois de tomar máis de 30.000 mostras entre 2010 e 2018 en matadoiros, así como en granxas onde se atoparon animais con síntomas de doenzas respiratorias, e analizar os resultados, que a “infectividade” detectada a través das probas serolóxicas realizadas a traballadores das granxas e matadoiros (o 10% dos casos analizados tiña anticorpos) “aumenta enormemente a oportunidade de adaptación do virus en humanos fai medrar a preocupación pola posible generación de virus pandémicos”.

A variante atopada é un novo xenotipo do H1N1, que recibe o nome de G4, e que desde hai anos está sendo a cepa dominante nos porcos que se analizaron para a investigación. Tal e como explican os investigadores, os porcos adoitan ser hospedadores de diferentes tipos de virus, o que pode desembocar nun fenómeno coñecido como “reordenamento“, que modifica o xenoma dos virus e pode influír na súa capacidade infectiva cara aos humanos e outras especies. Os científicos tamén atoparon que a inmunidade previa de humanos adquirida fronte ao H1N1 non parece proporcionar protección contra a variante G4. Ante estes resultados, os científicos puxeron o acento na necesidade de incrementar a vixilancia na orixe da posible infección para atallala o antes posible.

Achados habituais

Porén, aínda que o artigo xerou balbordo ao coincidir coa pandemia do SARS-CoV-2, a detección de virus de orixe animal cun potencial de transmisión a humanos e mesmo entre humanos é relativamente habitual na investigación científica a pé de campo. Así o demostran traballos publicados esta mesma semana en Scientific Reports, así como outro en abril, nos que se afonda na variabilidade de virus procedentes de aves e o seu risco en humanos. Na China, onde existen 500 millóns de porcos, son múltiples os grupos de investigación dedicados á investigación e prevención de zoonoses. Tal e como explica a Science Martha Nelson, bióloga evolutiva do centro Fogarty do NIH dos Estados Unidos, “a probabilidade de que esta variante en particular cause unha pandemia é baixa”. Con todo, Nelson lembra a orixe da cepa H1N1, da que tampouco se coñecía a súa transmisión entre humanos ata que se comezaron a darse casos en 2009. “A gripe pode sorprendernos“, di, e “existe o risco de que descoidemos esta e outras ameazas neste momento” debido á Covid-19.

Pola súa parte, o biólogo Carl T. Bergstrom, da Universidade de Washington, e un dos expertos máis consultados durante a pandemia da Covid-19 nos Estados Unidos, tamén analizou a través de Twitter os datos do artigo. O científico expuxo: “O que fai este artigo é algo importante para a comunidade epidemiolóxica: apunta cara a un virus ao que precisamos ter baixo vixilancia; e isto é algo que podemos facer. O cribado será importante, especialmente se emerxen focos de infección nos traballadores do sector porcino”. Con todo, aclara que por agora “a ameaza non é inmediata para a saúde pública“, xa que “todo indica a que o virus G4 debería sufrir algún cambio evolutivo para propagarse facilimente entre persoas, e pode que nunca o chegue a facer”, expón.

“O traballo é un bo recordatorio de que estamos constantemente en risco de que emerxan patóxenos zoonóticos e que os animais de granxa, cos que os humanos teñen un maior contacto que coa vida silvestre, poden actuar como fonte de importantes virus pandémicos”, declarou a France-Presse o investigador James Wood, xefe do departamento de Medicina Veterinaria na Universidade de Cambridge.

Referencia: Prevalent Eurasian avian-like H1N1 swine influenza virus with 2009 pandemic viral genes facilitating human infection (Publicado en PNAS).