Martes 27 Febreiro 2024

As mulleres cazaban con maior variedade de armas e ían á guerra con mellores estratexias

Un estudo científico desmonta o mito de que só eles realizaban estas tarefas e que elas quedaban relegadas á recollida de raíces e froitos

Hai un mito sobre os roles de xénero nas sociedades nas que os seus membros obtiñan os seus alimentos mediante a caza, a pesca e a recollida de plantas silvestres. Acerca destas comunidades humanas nas que aínda non se practicaba a agricultura díxose historicamente que os homes eran os cazadores e as mulleres, as recolectoras.

Agora, a análise dos datos provenientes de ducias de sociedades de cazadores-recolectores en todo o mundo revela que as mulleres cazaban en polo menos o 79% delas, o que se opón á idea estendida de que unicamente os homes saían a cazar mentres as mulleres recollían raíces e froitos.

Os resultados deste traballo de investigación, presentados por un equipo científico da Universidade Seattle Pacific e a Universidade de Washington (Estados Unidos), publícanse esta semana na revista PLOS ONE.

Roles flexibles

Fronte á crenza xeneralizada de que nas sociedades de cazadores-recolectores os homes e as mulleres se dedicaban a tarefas excluíntes e diferenciadas, estas investigadoras presentan evidencias arqueolóxicas que suxiren que os roles na maior parte desas poboacións eran flexibles. De feito, as probas que cuestionan este paradigma na forma de obter alimentos proceden da historia e a prehistoria da humanidade, segundo a presentación do estudo estadounidense.

“Os nosos resultados mostraron que na maioría dos grupos de recolectores, tanto as mulleres como os homes practican a caza”, declara a SINC Cara Wall-Scheffler, autora principal do artigo.

A outra constatación crucial é que as mulleres cazan independentemente da súa condición de nais.

A investigadora engade que lles sorprendeu “a cantidade de información dispoñible que corrobora que as mulleres cazan voluntariamente e non só de forma ocasional”. Por exemplo, no caso dalgunhas destas comunidades atopáronse os restos de mulleres enterradas xunto a utensilios destinados á caza maior.

Así mesmo, estudos arqueolóxicos recentes demostraron que as mulleres non só cazaron, senón que ademais foron á guerra durante toda a liñaxe de Homo Sapiens.

Un papel decisivo en todas as épocas

Algúns investigadores suxeriron que o papel da muller como cazadora limitábase ao pasado, e que as sociedades máis recentes seguían o paradigma do home como cazador e a muller como recolectora. Para investigar esa posibilidade, o equipo científico avaliou datos dos últimos 100 anos no ámbito de 63 sociedades de recolectores de todo o mundo, incluídas comunidades de América do Norte e do Sur, África, Australia, Asia e a rexión oceánica.

Os rexistros do último século corroboran os achados arqueolóxicos datados do Holoceno que mostran que as mulleres dunha ampla gama de culturas cazaban intencionadamente para subsistir.

“Para este estudo revisamos toda a bibliografía etnográfica na que se recollen detalles de expedicións de caza”, advirte Wall-Scheffler. Na maioría dos grupos de recolectores, son persoas de ambos os sexos quen “practican a caza”, salienta a investigadora.

As mulleres tiñan un papel decisivo

Outra das conclusións que se desprende do estudo é que, en moitas destas sociedades cazadoras de animais, as mulleres non só eran expertas senón que ademais desempeñaban un papel decisivo nesta tarefa, debido á destreza con que se manexaban. De feito, as mulleres participaban así mesmo de forma activa no ensino destas actividades, e adoitaban empregar maior variedade de armas e estratexias de caza que os homes.

Ademais, máis do 70 % da caza realizada polas mulleres parece ser intencionada, en contraposición ás oportunidades para cazar animais que se lles presentaban mentres executaban outras actividades. Concretamente, esta práctica feminina deliberada parece ter como obxectivo a animais de todos os tamaños, sobre todo as especies de caza maior.

Cambio de paradigma

Con todo, as responsables deste traballo sinalan que precisamente os estereotipos históricos terían influído sobre estudos precedentes, dado que, por exemplo, algúns investigadores mostráronse remisos a interpretar como ferramentas de caza os obxectos localizados xunto aos restos óseos de mulleres.

Por iso, as científicas piden unha reevaluación deses datos, a fin de evitar aplicar erroneamente a idea segmentada dos homes como cazadores e as mulleres como recolectoras. “Hai evidencias ao redor de todo o mundo que demostran que as mulleres participan na caza co fin de sobrevivir na maioría das culturas”, reforza Wall-Scheffler.

Namentres, a autora adianta que continuarán indagando sobre outros aspectos da asignación de roles de xénero en sociedades tradicionais. “Agora estudamos temas como a mobilidade das mulleres desde unha perspectiva evolutiva, para describir como as mulleres evolucionaron para ser excelentes camiñantes de longa distancia“, relata. Así mesmo, detalla, “hai investigadoras que están a recompilar información sobre a frecuencia coa que as mulleres cargaban aos bebés nos seus fulares ás costas, durante as cacerías”.

1. “ as responsables deste traballo sinalan que precisamente os estereotipos históricos terían influído sobre estudos precedentes, dado que, por exemplo, algúns investigadores mostráronse remisos a interpretar como ferramentas de caza os obxectos localizados xunto aos restos óseos de mulleres.”
    Claro, na súa investigación de xénero non hai estereotipos nin sesgo. Aclarado.

R de Revolta: o autogoberno irmandiño de “todos á unha”