A maioría dos españois confían na ciencia, pero descoñece os seus fundamentos

A ciencia é percibida pola gran maioría como o coñecemento máis obxectivo, veraz e válido, e asóciase co progreso material, o benestar e a mellora continua da saúde

Laboratorios de Pfizer nunha imaxe de arquivo

A gran maioría da poboación do Estado español segue con frecuencia e periodicidade as informacións que teñen que ver cos avances científicos. En xeral, á sociedade interésanlle as cuestións relacionadas coa ciencia e a tecnoloxía e forman parte das conversacións do día a día de case a metade do país. Aínda que os motivos son ben diversos e multicausais, a ciencia é percibida por unha ampla maioría como o coñecemento máis obxectivo, veraz e válido que se pode ter. Enténdese como motor de progreso e o benestar e como principal vía para dar resposta a todos os problemas contemporáneos das persoas.

Así se desprende do estudo sobre Cultura Científica en Europa realizado pola Fundación BBVA publicado esta mesma semana. Entre outras moitas cousas, a investigación revela que os españois emcumbran o potencial da ciencia e dos científicos, pero, en contrapartida, tamén amosa que a maioría das persoas só entenden conceptos científicos básicos e, paradoxicamente, cuestións como a utilidade dos antibióticos ou a razón do cambio climático escapan á comprensión de máis da metade da poboación.

Comprensión dalgúns conceptos científicos fundamentais

Para medir o nivel de coñecemento sobre temas científicos, realizouse un test sobre unha serie de 10 conceptos que os entrevistados debían recoñecer como verdadeiros ou falsos a tenor do coñecemento científico actual. Atendendo aos resultados, a maioría dos cidadáns entende conceptos científicos elementais sobre fenómenos variados como a división celular e o papel das plantas na produción de osíxeno, a orixe do universo, a evolución dos seres humanos.

En cambio, o nivel de comprensión das indicacións dos antibióticos, cuestións ambientais como o cambio climático e o buraco na capa de ozono, os xenes e a modificación xenética é máis débil, observándose só en ao redor da metade da poboación.

Por exemplo, o 89%, tanto en España como no resto de países, identificou como verdadeira a frase “o osíxeno que respiramos provén das plantas”; o 84% en España e o 78% no resto de países identificou como falsa a frase “case todos os microorganismos son prexudiciais para os seres humanos; e o 59% en España e o 64% no resto de países recoñeceu como falsa a afirmación “as células dos seres humanos adultos polo xeral non se dividen”.

Con todo, tamén se detecta descoñecemento sobre outras cuestións nos dominios da saúde e o medio ambiente: só o 43% en España e o 50% no resto de países (Alemaña, Francia e Reino Unido) foi capaz de identificar como falsa a idea de que “os antibióticos destrúen os virus”, e unicamente o 27% en España e o 37% no resto de países recoñeceu a falsidade de que “o cambio climático prodúcese debido ao buraco na capa de ozono”.

Unha ampla maioría entende unha cuestión crucial para demarcar a ciencia doutros marcos conceptuais: o modo de validación do coñecemento científico mediante a observación e o experimento e a repetición ou replicabilidad de resultados por parte de distintos científicos.

O 92% dos españois e o 89% dos cidadáns no conxunto do catro países outórgalle “moita” ou “bastante” importancia ao feito de que “distintos científicos repitan un experimento e atopen os mesmos resultados“, mentres que descende ao 53% en España e ao 55% no conxunto de países cando se valora a importancia de que “un científico famoso afirmara que unha teoría é verdadeira”.

A publicación de resultados en revistas científicas, aínda sendo a opción recoñecida en maior medida como modo de aceptación da validez pública do coñecemento, compite con outras opcións, incluíndo a súa publicación nun xornal ou o ser recollido pola televisión, de nula relevancia formal para establecer a veracidade e validez dunha teoría ou modelo científico.

Así, o 67% dos españois e o 74% no conxunto de países outórgalle moita ou bastante importancia ao feito de que unha teoría se publique nunha revista científica, pero ao mesmo tempo case un 50% tanto en España como no conxunto dos países considera moi ou bastante importante que se publicou nun xornal ou canle de televisión.

Familiaridade cos grandes científicos de todos os tempos

Unha faceta da cultura científica é a familiaridade con polo menos o nome duns poucos dos grandes científicos, homes e mulleres, de todos os tempos que contribuíron a avances pioneiros e fundamentais. Os resultados da enquisa mostran o perfil dominante de científicos do campo da Física, moi en especial de Albert Einstein, a distancia de todos os demais, con Isaac Newton, Marie Curie e Galileo Galilei mencionados en orde decreciente en case todos os países.

Charles Darwin obtén tamén unha porcentaxe significativa de mencións en todos os países, a gran distancia de Einstein: un 23% no Reino Unido, un 12% en España, un 9% en Francia e un 8% en Alemaña. En dous países, Reino Unido e España, alcanza tamén unha porcentaxe de mencións significativas Stephen Hawking, quizais o científico das últimas décadas que máis presenza mediática alcanzou.

Científicos vinculados a contribucións máis recentes son recoñecidos, en xeral, por unha baixa porcentaxe da poboación, sendo notable a ausencia de mencións significativas a figuras monumentais do século XX como Max Planck, Niels Bohr, Francis Crick e James Watson. En cada país obteñen maior relevancia os científicos nacionais.

Marie Curie é a única muller que alcanza unha porcentaxe alta de mencións no catro países. En España alcanza un 15% de mencións Severo Ochoa, en tanto que Santiago Ramón e Cajal non supera o 7%, precisamente a finais de 2022 declarado como “Ano Cajal” e nunha área da ciencia tan característica do presente como é a neurociencia e a ciencia cognitiva.

Consenso da ciencia como “motor do progreso material”

Existe un amplo consenso arredor da idea de que a ciencia é “o motor do progreso material” (6,5 de media no conxunto de todos os países e en España, nunha escala de 0 a 10). As opinións tamén son favorables, aínda que máis divididas, respecto da idea de que a ciencia pode dar resposta a todos os grandes problemas do século XXI (6,0 de media en todos os países), destacando os españois (6,7) entre os máis convencidos respecto desta cuestión.

Unha moi ampla maioría cre que “grazas á ciencia, mellora continuamente a saúde das persoas” (7,2 no conxunto dos países e 7,6 en España) e que mediante o coñecemento científico “lográronse vacinas seguras e eficaces fronte ao Covid” (6,8 no conxunto de países e 6,9 en España) e maioritariamente confíase en que “a ciencia e a tecnoloxía resolverán o problema do cambio climático” (5,7 no conxunto de países, e 5,8 en España).

Non só se valora moi favorablemente a dimensión instrumental da ciencia, senón tamén a dimensión cognitiva e cultural: “a ciencia revélanos aspectos fascinantes da natureza” alcanza unha media de 7,3 (nunha escala de 0 a 10) no catro países (7,5 en España); “a ciencia é o coñecemento máis fiable e veraz que temos” obtén unha media de asentimiento do 6,5 (unha décima máis en España); “a ciencia reduciu as supersticiones e temores do pasado” alcanza un 5,9 no catro países e un 6,5 en España.