Martes 19 Marzo 2024

Un censo sostén que o nordeste de Galicia ten unha das maiores densidades mundiais de lobos

Os biólogos Pedro Alonso, David Martínez e Miguel Hevia constatan a existencia de 16 grupos reprodutores nunha área de 2.900 quilómetros cadrados

O norte da provincia de Lugo e o extremo nordeste da provincia da Coruña rexistran máis de 20 grupos de lobos (Canis lupus) potencialmente reprodutores, o que converte a área nunha das que alberga maiores densidades de poboación do cánido en todo o planeta. Así o estiman os datos da mostraxe realizada polos biólogos Pedro Alonso, David Martínez e Miguel Hevia, que recolle a revista Recursos Naturais, publicada polo Instituto de Biodiversidade Agraria e Desenvolvemento Rural (Ibader) da USC.

A análise realizouse durante 2019 e 2020 nunha superficie de 2.900 quilómetros cadrados, nunha liña que vai de Ribadeo á Pontenova, percorrendo logo o territorio en sentido oestea ata Abadín, Vilalba e Monfero. Tamén se inclúen datos da serra da Capelada e as nacentes dos ríos Mera, Sor, Landro, Eume, Ouro e Masma cara ao mar e co Eo como límite cara o leste. Os resultados, que probaron a existencia de 16 familias reprodutoras, supoñen un incremento respecto aos seis grupos contabilizados no último censo oficial da Xunta, que compilaba información de 2013, 2014 e 2015. Neste sentido, o novo estudo atopa indicios de presenza e evidencias da existencia de grupos familiares nas serras da Faladoira e Coriscada e áreas como O Vicedo ou A Mariña oriental, onde non se detectaran cánidos nos censos autonómicos.

Ademais da estimación de 22 grupos potencialmente reprodutores, apúntase á presenza doutros individuos solitarios na rexión, o que leva aos autores a concluír que o nordeste de Galicia ten uns “valores de desnidade dos máis elevados en toda a área de distribución mundial da especie”, con entre 4,99 e 11 exemplares por cada 100 quilómetros cadrados, cunha densidade media de entre 5 e 7.

O censo estima que hai entre 4,99 e 11 exemplares por cada 100 quilómetros cadrados na área de estudo

Segundo explica á USC o biólogo Pedro Alonso, o crecemento das poboacións experimentadas por esta especie non se cingue ao último lustro, senón que se estende cara ás últimas décadas. “Estes rexistros poñen en destaque a necesidade de actualización das estimativas de poboación da especie”, precisa.

O progresivo despoboamento das áreas rurais, o que implica unha redución do número de lobos que morren a consecuencia do furtivismo, é un dos factores que, segundo Alonso, favorece o incremento das poboacións de lobo no nordeste de Galicia. A existencia de alimentación abundante nos montes da contorna, a proliferación de plantacións de eucaliptos e o progresivo abandono da cría de gando no monte, sobre todo da cabana equina, son outros dos parámetros que, como valora Alonso, contribúen á expansión e propagación do lobo.

Alén de apelar á conveniencia de arbitrar mecanismos orientados a controlar a demografía de Canis lupus, Alonso relaciona a alta densidade de lobo nesta rexión do nordeste de Galicia coa acentuada redución das poboacións de bestas de cabalo galego de monte, en parte derivada da acción depredadora do lobo, o que diminúe as porcentaxes poldros que acadan a idade xuvenil e agrava aínda máis a diminución de eguas reprodutoras, cuxa poboación xa se reduciu á metade nas últimas décadas.

Neste sentido, os autores do traballo expoñen: “Ademais das implicacións que estes resultados comportan en materia de seguimento demográfico, cabe cuestionarse se un nivel de presenza do lobo como o aquí exposto se traduce nunha maior recorrencia de danos e nunha resposta social que poida poñer en perigo a persistencia do réxime tradicional de cría de cabalos en liberdade, sistema xa na actualidade afectado por distintas políticas sectoriais comunitarias e autonómicas”.

Para levar a cabo o censo, o equipo partiu do coñecemento previo das zonas de presenza da especie, acudindo a fontes como bibliografía, novas de prensa, referencias orais, estudios e inventarios faunísticos e revisión de información propia, e un traballo de campo consistente na procura, localización, gravación e seguimento de rastros e indicios de presenza en itinerarios preestablecidos, complementado con estacións de observación e de escoita nas áreas de maior frecuencia de paso e indicios de presenza de cánidos.

Referencia: Censo da poboación de lobos (Canis lupus) do norte de Galicia e estimativa da densidade (Publicado en Recursos Rurais. Revista do IBADER).

▪️ Galicia vivirá unha primavera “máis cálida do normal”

Segundo a AEMET, as temperaturas invernais estiveron 1,8 graos por enriba da media habitual para esta época do ano

Un traballo da UDC sobre investigación básica en epilepsia gaña o Epiforward 2024

O equipo conseguiu reducir a actividade cerebral grazas á aplicación de campos magnéticos en áreas concretas do cerebro

▪️ As medusas chegan para quedar: “Cada vez haberá máis en Galicia”

Nos últimos días apareceron varios exemplares que puideron ser arrastrados polo temporal marítimo

Unha masa de aire subtropical elevará os termómetros en Galicia ata os 21 graos. Canto vai durar?

A partir do xoves agárdase a entrada de novas borrascas atlánticas que deixarán precipitacións no oeste da comunidade