Venres 29 Marzo 2024

Demostran que o derretemento dos glaciares libera bacterias que danan os ecosistemas

Segundo informan os investigadores, a aparición de microbios na auga pode propiciar cambios significativos na biodiversidade dos ríos

Os glaciares que se derreten rapidamente están liberando grandes cantidades de bacterias nos ríos e regatos, o que podería transformar os ecosistemas xeados, segundo advirten os científicos.

Nun estudo da escorredura glacial de dez sitios en todo o hemisferio norte, os investigadores estimaron que o quecemento global continuo durante os vindeiros 80 anos podería soltar centos de miles de toneladas de bacterias en entornos de augas profundas dos glaciares en retroceso.

Neste sentido, o microbiólogo e autor do estudo, Arwyn Edwards, da Universidade de Aberystwyth no Reino Unido, manifestou á BBC que “pensamos nos glaciares como unha gran reserva de auga conxelada, pero a lección clave desta investigación é que tamén son ecosistemas por dereito propio”.

Glaciares: grandes masa de xeo

Os glaciares son masas de xeo que se arrastran moi lentamente cara o mar, formando vales montañosos a medida que avanzan. Sen embargo, hai máis nos fluxos que auga conxelada, con minerais, gases e materiais orgánicos atrapados nun tobogán unidireccional, que podería tardar entre deceas de miles e millóns de anos en rematar.

Estudar o contido dos glaciares é como abrir a porta a outra época da historia. Os microbios sepultados no seu interior poderían ser unha fonte de novos compostos útiles, como os antibióticos. Non obstante, os investigadores detrás deste novo estudo declaran que os glaciares que se derriten están liberando toneladas de bacterias máis rápido do que os científicos poden catalogar.

Estudo escorredura glacial

Dirixido polo hidrólogo glacial, Ian Stevens, da Universidade de Aarhus en Dinamarca, o equipo tomou mostras de auga de desxeo superficial de dez glaciares en todo o hemisferio norte: nos Alpes europeos, Groenlandia, Svalbard e nos confíns do Ártico canadiense.

Ao atopar, en promedio, deceas de miles de microbios en cada mililitro de auga, estimaron que máis de cen mil toneladas de bacterias poderían ser expulsadas ás aguas de desxeo dos glaciares durante os próximos 80 anos, sen incluir os glaciares na rexión asiática do Himalaia Hindu Kush.

Esta cifra equivale a 650.000 toneladas de carbono liberadas por ano en ríos, lagos, fiordos e océanos en todo el hemisferio norte, aínda que depende da velocidade a que se fundan os glaciares e o rápido que se diminúan as emisións.

Baixo un escenario de emisións de ‘metade do camiño’, que aínda vislumbraría un aumento das temperaturas globais entre 2 e 3 °C, estímase que as masas de bacterias na auga de desxeo alcanzarán o seu punto máximo dentro de décadas, antes de reducir ou desaparecer por completo, a medida que retroceden os glaciares, segundo indicaron os investigadores.

“A cantidade de microbios liberados depende estreitamente da velocidade coa que se funden os glaciares e, por tanto, do quecemento do planeta. Pero a masa de microbios liberados é enorme, incluso cun quecemento moderado”, revelou Edwards.

Outros estudos

A principios deste ano, os científicos percatáronse de que o xeo do Ártico está aminorando máis rápido do esperado. Outra investigación suxire que algúns glaciares xa pasaron un punto de inflexión no que a auga de desxeo se está desacelerando a medida que a escorredura glacial aminora de maneira constante.

Os microbios na auga de desxeo poden fertilizar os ecosistemas de augas, pero estes poden ser entornos sensibles ou cuncas empregadas por comunidades que dependen da escorrentía glacial como fonte de agua.

Os investigadores non analizaron cepas individuais de bacterias, só estimaron a súa biomasa combinada, polo que non puideron identificar ningunha especie que representase unha ameaza para a saúde humana, nin determinaron se os microbios estaban activos, inactivos, danados ou mortos. A este respecto, Edwards a Steffan Messenger manifestou na BBC que “o risco é, probablemente, moi pequeno, pero require unha evaluación coidadosa”.

Sen máis estudos tampouco se pode coñecer a forma en que a afluencia de microbios podería contribuir a un maior cambio ambiental. Os investigadores esperan que poida ter un efecto profundo na produtividade e na biodiversidade das comunidades microbianas, así como nos ciclos bioxeoquímicos.

Ademais disto, as bacterias e as algas que se atopan en ambientes xeados, polo xeral, conteñen pigmentos para protexerse da luz solar perigosa. Pero estes pigmentos, ao absorber a enerxía solar, poderían sumarse ao quecemento que xa está acelerando a perda de xeo glacial.

Aínda que se precisa máis investigación para evaluar os efectos das augas profundas da auga de desxeo glacial cargada de microbios, estas advertencias non deben tomarse á lixeira. A sede de auga dos seres humanos e a actividade industrial incesante remodelou o ciclo global da auga en formas que apenas estamos comezando a entender.

“Nas próximas décadas, o ‘pico de auga’ pronosticado dos glaciares das montañas da Terra significa que debemos mellorar a nosa comprensión do estado e do destino dos ecosistemas na superficie dos glaciares”, informa o glaciólogo e autor do estudo, Tristram Irvine-Fynn, na Universidade de Aberystwyth. “Cunha mellor comprensión desta imaxe, poderíamos predicir mellor os efectos do cambio climático nas superficies glaciales e a bioxeoquímica de captación”, incide.

Referencia: Spatially consistent microbial biomass and future cellular carbon release from melting Northern Hemisphere glacier surfaces (Publicado en Communications Earth & Environment).

Desenvolto o mapa máis completo de interaccións para a supervivencia das bacterias