Atopan altos niveis de mercurio nos pingüíns da Antártida

Investigadores españois advirten da acumulación do metal tóxico nas plumas de tres especies desta ave e instan a analizar con detalle os niveis no continente

Exemplares de
Exemplares de "Pygoscelis antarcticus". Foto: Pixabay.

Un equipo de investigadores do Museo Nacional de Ciencias Naturais (MNCN-CSIC) ademais da Estación Experimental de Zonas Áridas (EEZA-CSIC), o Instituto de Saúde Carlos III e a Universidade de Murcia acaban de publicar un estudo no que describen o achado de grandes cantidades de mercurio nas plumas de tres especies de pingüíns antárticos. Este é un indicador directo de que este elemento está cada vez máis presente no continente.

Tal e como explican desde o MNCN, “as rexións polares como a Antártida actúan como sumidoiros do mercurio procedente do medio natural e das actividades humanas, un metal tóxico para a saúde dos ecosistemas e dos seres vivos que produce alteracións neurolóxicas, inmunolóxicas e fisiolóxicas, entre outras”. Este elemento procede da actividade volcánica nestas áreas polares, pero tamén chega a través da atmosfera o que se libera noutras partes do planeta de forma natural e mediante actividades como a industria ou a queima de combustibles fósiles, poñendo en risco os seus ecosistemas acuáticos e terrestres e a biodiversidade que albergan.

“Ao estar na parte alta da cadea trófica, aves como os pingüíns son o modelo de estudo perfecto para medir a concentración de mercurio presente na Antártida”, comenta Andrés Barbosa, investigador do MNCN. “No noso traballo analizamos a cantidade acumulada nas plumas de tres especies, Pygoscelis papua, Pygoscelis antarcticus e Pygoscelis adeliae, nunha área xeográfica ampla ao longo da península Antártica; obtendo altas concentracións deste metal, especialmente no P. antarcticus da illa King George. Estes niveis coinciden coas estimacións obtidas previamente”, sinala Barbosa.

Os propios autores destacan que apenas un mes atrás conmemorouse o 30º aniversario da firma do Protocolo de Madrid, acordo complementario ao Tratado Antártico cuxo obxectivo é a protección da Antártida de, entre outras ameazas, a explotación mineira. Hoxe, a pesar de que máis de 50 países están adscritos ao protocolo, a saúde dun dos recunchos máis prístinos do planeta, clave en aspectos como a regulación das correntes oceánicas, segue estando ameazada. “A conservación deste lugar único no mundo está a verse comprometida por fenómenos como o cambio climático, ou o crecente turismo. Por iso, dados os efectos daniños do mercurio nos ecosistemas, é esencial continuar analizando a súa presenza no continente”, conclúe Barbosa.

ReferenciaMercury Levels in Feathers of Penguins from the Antarctic Peninsula Area: Geographical and Inter-Specific Differences (Publicado en International Journal of Environmental Research and Public Health).