Mércores 21 Febreiro 2024

As femias esixentes elixen aos machos raros e teñen fillos máis sexis

Un estudo de investigadores de EE.UU., realizado con peixes guppy, mostra que os individuos con trazos pouco comúns resultan máis atractivos

Un estudo liderado pola Universidade de Florida con peixes millón (Poecilia reticulata), tamén coñecidos como guppys, conclúe que as femias prefiren aparearse con machos de trazos pouco comúns. En consecuencia, a súa descendencia procrea un maior número mensual de crías que os seus semellantes.

Os resultados, que se publican en Science, mostran que fronte á idea de que a selección sexual reduce a variación xenética, esta selección pode manter a diversidade.

“A variación xenética é a materia prima da evolución adaptativa”, subliña a SINC Tomos Potter, investigador da Universidade de Florida e coautor do traballo. “As poboacións cunha gran diversidade adoitan ter un maior potencial de adaptación en resposta aos cambios ambientais, polo que son máis resistentes ao risco de extinción”.

A elección feminina desempeña un papel importante na formación das poboacións. Demostrouse que, en moitas especies, as femias prefiren aos machos con trazos raros ou pouco comúns, pero a forma en que esta preferencia se mantén ao longo do tempo segue sendo unha incógnita.

Tomos Potter, coautor do estudo (Universidade de Florida)

Potter comenta a SINC que son as femias quen adoita elixir con quen reproducirse porque “se espera que o sexo que máis inviste na descendencia sexa o máis selectivo”. Neste sentido, “os óvulos e os embarazos son moito máis custosos para a femia que o esperma para o macho”. Con todo, “o equilibrio pode cambiar se os machos invisten moito tempo e enerxía en coidar dos fillos”, destaca o xenetista.

Pola súa banda, o investigador da Universidade de California e coautor de traballo, Jeffrey Arendt, explica a este medio que “unha femia só ten que aparearse unha vez e todos os seus ovos serán fecundados para unha reprodución abundante. Se se aparea cun segundo macho, non importa porque os seus ovos xa están fertilizados”. Isto non ocorre cos machos, xa que “poden aparearse con tantas femias como queiran e fecundar cada vez máis ovos”.

A selección direccional e o “paradoxo do lek”

“As femias adoitan seleccionar un trazo sexual destacado, por exemplo, colas máis grandes, cores máis brillantes, patróns máis rechamantes, etc.”, explica Potter en declaracións a SINC. “Este tipo de selección direccional pode levar a trazos sexuais extremos, como a cola do pavo real”.

Con todo, esta dinámica conduce co tempo a unha homoxeneidade nos trazos dos sucesores. “Se a selección direccional continúa indefinidamente, co tempo perderase toda a variación xenética, e sen variación xenética entre a que elixir, tamén se perderá a preferencia feminina por ese trazo”, sinala a SINC o investigador.

A este respecto, Arendt detalla que “os caracteres que as femias elixen a miúdo son comúns, pero as femias non elixen eses caracteres porque sexan habituais, vólvense así porque elas os elixen”.

Tomos Potter

Esta é a idea que subxace ao “paradoxo do lek”, que significa “xogo” ou “actividades pracenteiras” en sueco e que en etoloxía refírese ao cortexo para o apareamento: “Como pode manterse a selección sexual cando esta erosiona a variación xenética que require?”, pregúntase Potter. “O noso estudo mostra e explica un mecanismo a través do cal a sexualidade forte mantén a variación xenética en lugar de reducila.”, engade.

Potter e os seus colegas examinaron xeracións enteiras de guppys trinitenses e descubriron que as femias teñen unha clara preferencia polos machos raros e que adquiren un beneficio físico indirecto, a través dos fillos que producen, que son máis atractivos para outros peixes e procrean máis crías ao mes.

“Esta observación vai en contra das predicións teóricas sostidas durante moito tempo e pon de relevo a importancia dos estudos a longo prazo de poboacións naturais para poñer a proba a teoría evolutiva”, afirma o autor.

Con todo, a medida que os aspectos raros se fan máis frecuentes, este beneficio disípase. É dicir, os trazos vistosos no pai acaban sendo comúns, o que fai que os netos sexan menos preferidos. Os resultados mostran como pode manterse nas poboacións a variación xenética, clave para a diversidade e resistencia das poboacións naturais.

O atractivo humano, entre evolución e cultura

A selección sexual en seres humanos é moito máis complexa polas “enormes influencias culturais que dirixen a preferencia cara a unha gran variedade de trazos”, explica Arendt. “A investigación que coñezo tende a centrarse nos xenes MHC, que son moi variables e afectan á resistencia ás enfermidades”.

“Ao casar con alguén cun MHC pouco común para a túa poboación, os teus fillos deberían ter unha maior resistencia a enfermidades e parasitos”, engade o xenetista. “Parece que somos capaces de xulgar a rareza do MHC por como cheira unha persoa, pero isto parece ocorrer principalmente de forma subconsciente”, matiza.

En canto ás inxerencias culturais, Arendt destaca que “os habitantes de rexións onde todo o mundo ten os ollos marróns non parecen preocuparse pola cor dos ollos das súas posibles parellas”. “Que trazos concretos importan probablemente dependa do lugar do mundo no que te atopes”, conclúe.

Cal é o alimento que desencadea o pracer nos peixes?

Coñecer os mecanismos de motivación pola comida podería mellorar a eficiencia económica das empresas dedicadas á acuicultura