O mercado europeo é o principal destino de especies coma o polbo. Foto: USC.

O polbo de piscifactoría pode chegar aos mercados en catro anos

Os científicos teñen aínda por diante completar o ciclo de engorde tras superar a fase crítica na etapa larvaria

O polbo de piscifactoría chegará aos mercados “en catro ou cinco anos“, despois de que se complete o ciclo de engorde para a súa comercialización. Así o aseguraron onte mércores a GCiencia investigadores responsables do fito histórico da cría en catividade deste cefalópodo. Aínda queda por diante moito traballo de investigación, pero o avance máis decisivo xa está feito e patentado.

Os científicos do Instituto Español de Oceanografía (IEO) conseguiron agora superar a fase crítica que durante máis de 20 anos impedía criar polbo de acuicultura, tal e como adiantou en primicia GCiencia hai dúas semanas. Pero aínda queda un camiño para a súa chegada aos mercados, no que de feito participarán os propios investigadores, xa da man de Pescanova, despois de que adquirise un dereito preferente sobre a patente.

O Instituto Español de Oceanografía (IEO) anunciou este xoves que científicos do Oceanográfico de Vigo conseguiron, mediante técnicas “revolucionarias“, superar o colo de botella que impedía a supervivencia das larvas antes de pasaren á etapa xuvenil; unha fase cunhas taxas de mortalidade que facían imposible a viabilidade comercial do cultivo. E ante estes achados a empresa Pescanova, que xa estaba en negociacións co equipo científico e o IEO, xa mercou a patente e incorporará ao seu grupo de I+D aos investigadores que fixeron posible este fito histórico.

As probas realizadas no IEO de Vigo por Ricardo Tur – xa contratado desde hai uns meses por Pescanova- Pedro Domingues, Eduardo Almansa, Pablo García, Pablo Touriñán, Evaristo Pérez e María Lago, baseáronse nun novo protocolo de cultivo que aumentou por riba do 60% a supervivencia das paralarvas, ademais de reducir os custes na alimentación. Uns resultados “espectaculares”. Ata o de agora, era moi difícil atopar alternativas á alimentación das crías de polbo nesta etapa crítica, na que consumían larvas de centola: un produto caro, e que ademais obrigada a facer coincidir no tempo as postas do crustáceo e dos polbos.

Fase crítica

Tal e como afonda hoxe o anuncio do IEO, o asentamento da paralarva é unha fase crítica, xa que ademais de mudar a súa alimentación, é o momento no que estes cefalópodos descenden ata o fondo do mardesde a columna de auga. Ata agora, as mellores cifras apenas superaban o 3% de supervivencia.

Unha vez superado este colo de botella, a investigación terá que pechar o ciclo ata a fase adulta, mediante técnicas de engorde. Porén, agárdase que non haxa dificultades, xa que no caso dos polbos salvaxes é unha tarefa que se leva facendo desde a época romana, e en Galicia segue habendo plantas de engorde das crías, que son alimentadas con descartes de peixe e crustáceos de baixo valor comercial. Nesta fase recae unha das principais ventaxas do cultivo do cefalópodo, xa que ten un enorme potencial reprodutivo e de crecemento: dun peso de miligramos pasa a pesar máis dun quilo en só un ano, e cada femia pode poñer centos de miles de ovos.

Cría de polbo obtida nos cultivos realizados este ano no IEO.

E unha vez pechada esta fase, o polbo de acuicultura estará dispoñible para o consumidor. Os investigadores son prudentes, e calculan que non estará nas peixerías ata dentro de catro ou cinco anos.

Nos últimos meses, de portas para adentro xa se viña comentando que o anuncio deste fito podería ser inminente. O científico Pedro Domingues deixou caer o pasado 10 de outubro no foro ACUI celebrado no Grove, algúns dos avances: “Desta vai, sen ningunha dúbida”. Tras adiantar “resultados espectaculares”, non comentou máis detalles. Agora confírmase que Pescanova comezará a desenvolver os traballos no seu novo centro de I+D, actualmente en construción no concello do Grove.