O ‘Ángeles Alvariño’ chega o domingo a La Palma para estudar o impacto do volcán no mar

O barco científico que leva o nome da científica ferrolá fará parada en El Hierro e continuará ata o litoral palmero para analizar a erupción "in situ"

O barco do IEO-CSIC, con base en Vigo, recollerá un fondeo instalado en El Hierro e poñerá rumbo a La Palma. Foto: IEO-CSIC.

O buque oceanográfico Ángeles Alvariño chegou este xoves á illa de El Hierro cun equipo de 20 científicos e técnicos a bordo para levar a cabo unha expedición multidisciplinar que pretende solicitar novos datos sobre os efectos no medio mariño da actividade volcánica submarina de Canarias e o efecto da chegada ao océano da coada do volcán de Cumbre Vieja, na illa de La Palma. A expedición, liderada polo Instituto Español de Oceanografía (IEO-CSIC) en colaboración co Instituto Xeolóxico e Mineiro de España (IGME-CSIC), o Instituto Andaluz de Ciencias Mariñas (ICMAN-CSIC) e as universidades de Salamanca, La Laguna e Las Palmas de Gran Canaria, continuará cos estudos que leva a cabo no volcán submarino Tagoro desde hai 10 anos. Está previsto que o Ángeles Alvariño chegue a La Palma o domingo 17 de outubro pola noite.

Na illa de El Hierro, o obxectivo principal será a recuperación dun fondeo oceanográfico que leva instalado no interior do cráter principal de Tagoro desde fai cinco meses rexistrando a actividade do volcán grazas a un xeófono e un hidrófono e medindo na auga circundante parámetros como a temperatura, condutividade, presión, turbidez e pH. Esta manobra realizarase grazas ao uso do vehículo submarino non tripulado ROV Liropus 2000 que, ademais, irá equipado de sensores que permitirán tomar mostras de auga e gases nos puntos de emisión do volcán, que continúa en fase de desgasificación unha década despois do comezo da erupción.

“Esta campaña, que se repite varias veces ao ano, dá continuidade a unha das series temporais físico-química-biolóxicas e xeolóxicas máis longas sobre un volcán submarino activo en fase de desgasificación monoxenético”, explica Eugenio Fraile, investigador do IEO-CSIC e responsable da campaña. “Estes traballos en El Hierro habitualmente requiren duns 12 días pero, dada a situación de emerxencia en La Palma e co fin de dar resposta aos requirimentos do PEVOLCA, realizaranse no menor tempo posible”, apunta o científico.

Investigación en La Palma

O domingo, xa en La Palma, os científicos levarán a cabo un novo estudo oceanográfico multidisciplinar para continuar, por unha banda, coa toma de mostras de auga para a caracterización físico-química e biolóxica do ecosistema mariño en toda a columna de auga e, por outro, co cartografado do avance do delta de lava no fondo mariño, o cálculo do volume de lava no océano e a identificación de posibles estruturas submarinas asociadas á actividade do volcán.

Ademais, utilizarase o vehículo submarino ROV Liropus 2000 para instalar o fondeo oceanográfico recuperado en El Hierro a unha distancia prudencial respecto á fronte de avance do delta lávico, para avaliar o grao de afección do ecosistema bentónico (aquel que vive ligado ao fondo mariño) pola entrada masiva de lava, tomar mostras de auga, rocas e corais na contorna, así como imaxes de alta definición do avance da coada.

O traballo a bordo, como é habitual nos buques oceanográficos, é ininterrompido. Científicos, técnicos e tripulación traballan por quendas para cumprir cos obxectivos da campaña 24 horas ao día. Durante o día realízanse as mostraxes de auga mediante o uso dunha roseta oceanográfica que permite obter mostras a diferentes profundidades, así como medir algúns parámetros de forma continua grazas a diversos sensores.

A análise destas mostras permitirá identificar posibles anomalías físico-químicas na auga ou cambios nas comunidades planctónicas producidas pola coada, as cinzas ou emisións hidrotermais submarinas. Ademais, en colaboración directa co IGME-CSIC, analizaranse as cinzas volcánicas en toda a columna de auga para estudar a lixiviación de metais e outros compostos na auga de mar.

Por outra banda, durante a noite, levarán a cabo os traballos para a caracterización fisiográfica, morfolóxica e estrutural dos fondos mariños mediante o uso das ecosondas do buque. “Estes estudos con ecosondas permitirán identificar estruturas de deformación como fallas, rifts volcánicos ou abombamentos; focos de emisión hidrotermal no fondo; ou depósitos suxeitos a movementos gravitacionales como avalanchas e esvaramentos, entre outros”, explica Juan Tomás Vázquez, xeólogo mariño do IEO-CSIC. Ademais, o equipo científico cartografiará diariamente o avance da coada para estudar así, xunto a científicos do IGME-CSIC, o avance do delta de lava e o cálculo do volume de materiais que chegan tanto ao límite da plataforma como ao océano profundo a través de canóns submarinos.