Unha terapia celular mata e prevén o cancro cerebral en ratos

Este novo enfoque de doble acción, deseñado por científicos estadounidenses, busca erradicar o tumor primario e previr a súa reaparición

Algúns equipos científicos están a traballar nun novo enfoque dentro da medicina oncolóxica que pretende converter células tumorais en potentes axentes anticanceríxenos.

Este é o caso do laboratorio de Khalid Shah, director do Centro de Células Nai e Inmunoterapia Traslacional do Hospital Brigham and Women’s (BWH, polas súas siglas en inglés) e membro fundador do sistema sanitario Mass Xeral Brigham. Os investigadores do seu equipo desenvolveron unha nova terapia celular para eliminar tumores establecidos e inducir inmunidade a longo prazo, adestrando o sistema inmunitario para que poida evitar a reaparición do cancro.

Os científicos probaron a súa vacina anticanceríxena de dobre acción nun modelo avanzado de rato con glioblastoma, un cancro cerebral mortal. Os resultados publícanse na revista Science Translational Medicine.

“O noso equipo persegue unha idea sinxela: coller células tumorais e transformalas en asasinas do cancro e vacinas”

KHALID SHAH, investigador do BWH

“O noso equipo persegue unha idea sinxela: coller células tumorais e transformalas en asasinas do cancro e vacinas. Mediante enxeñería xenética, estamos a reutilizar células cancerosas para desenvolver unha terapéutica que elimine as células tumorais e estimule o sistema inmunitario, tanto para destruír os tumores primarios como para previr o cancro”, afirma Shah, que tamén é profesor da Facultade de Medicina de Harvard (EE UU).

As vacinas contra o cancro son unha área de investigación activa para moitos laboratorios, pero o enfoque adoptado por Shah e o seu equipo é distinto. En lugar de utilizar células tumorais inactivadas, o equipo reutiliza células tumorais vivas, que posúen unha característica inusual.

Do mesmo xeito que as pombas mensaxeiras, as células tumorais vivas percorren longas distancias polo cerebro para volver ao lugar onde se atopan as súas compañeiras. Aproveitando esta propiedade única, o seu equipo manipulou células tumorais vivas mediante a ferramenta de edición de xenes CRISPR-Cas9 e reutilizounas para liberar un axente destrutor de células tumorais.

Doutra banda, as células tumorais modificadas deseñáronse para que facilitasen ao sistema inmunitario a súa detección, etiquetaxe e memorización, o que prepara á súa vez a este sistema que nos protexe de enfermidades ante unha resposta antitumoral a longo prazo.

Os científicos desenvolveron unha estratexia terapéutica bifuncional mediante a transformación de células tumorais vivas nunha terapéutica. / Kok Siong Chen and Khalid Shah

Células humanas e tecnoloxía CRISPR

O equipo probou as súas células tumorais terapéuticas (ThTC), melloradas con CRISPR e modificadas mediante enxeñería inversa, en distintos modelos de rato. Entre eles incluíron un que contiña células de medula ósea, fígado e timo derivadas de humanos, imitando a pequena contorna inmunitaria humana.

“En todos os traballos que facemos no centro, aínda que sexa moi técnico, nunca perdemos de vista ao paciente”

KHALID SHAH, investigador do BWH

Os investigadores tamén incorporaron á célula cancerosa un interruptor de seguridade de dúas capas que, cando se activa, erradica as ThTC en caso necesario. Esta terapia celular de dobre acción resultou segura, aplicable e eficaz nestes modelos en rato. Aínda que se necesitan máis probas e desenvolvementos, o equipo elixiu especificamente este modelo e utilizou células humanas para achandar o camiño á hora de trasladar os seus achados aos pacientes.

“En todos os traballos que facemos no centro, aínda que sexa moi técnico, nunca perdemos de vista o paciente. O noso obxectivo é adoptar un enfoque innovador pero traducible, de modo que poidamos desenvolver unha vacina terapéutica contra o cancro que, en última instancia, teña un impacto duradeiro na medicina”, subliña Shah.

Referencia: Bifunctional cancer cell-based vaccine concomitantly drives direct tumor killing and antitumor immunity (Publicado en Science Trnaslational Medicine)