Novas nanopartículas melloran as terapias oncolóxicas e diminúen a súa toxicidade

Investigadores do CSIC abren a porta ao deseño de novos fármacos antitumorais con aplicación en inmunoterapia

Cancro de mama en rato, con células tumorais en branco. Crédito: Raúl Jiménez / CSIC

Investigadores do Centro de Investigación do Cancro (CIC), centro mixto do CSIC e a Universidade de Salamanca (USAL), deseñaron un fármaco a partir de nanopartículas que demostrou a súa eficacia no tratamento e seguimento da inmunoterapia oncolóxica. O estudo, publicado en Journal of Nanobiotechnology, caracterizou e avaliou in vitro e in vivo a aplicación dunhas nanopartículas que identifican e atacan de forma específica soamente a célula tumoral.

“Avaliamos unhas nanopartículas que presentan tanto un fármaco antitumoral derivado do cisplatino como unha molécula que permite o seguimento e rastrexabilidade da nanopartícula en sistemas biolóxicos”, explica Manuel Fuentes, investigador do CIC. O equipo de Fuentes analizou que ocorre desde que se administra a nanopartícula ata que actúa na zona do tumor. A caracterización e avaliación das súas aplicacións abren a porta ao deseño de novos fármacos antitumorais con aplicación en inmunoterapia.

Identifican e atacan de forma específica soamente a célula tumoral

Unha das funcións do sistema inmunitario é identificar as células canceríxenas do corpo e eliminalas. Se desaparecen todas as células canceríxenas desaparece con elas o cancro. Con todo, en ocasións as células canceríxenas desenvolven mecanismos para que o sistema inmunitario non poida localizalas e, por tanto, non son eliminadas do corpo mediante a resposta inmune.

Unha área moi prometedora na investigación do cancro, incluídos os tumores hematolóxicos, é a inmunoterapia, onde se está investigando como evitar que as células tumorais se oculten do sistema inmunitario. Coñecendo estes mecanismos de resposta pódense desenvolver novos fármacos que melloren a función de identificar e eliminar as células canceríxenas.

“Para conseguir este propósito de identificación e eliminación, cando as células canceríxenas están a pasar desapercibidas no organismo, débese manipular o sistema inmunitario para que recupere esta función, e este é o marco no que estamos a traballar”, sinala o investigador.

Nanomedicina para un tratamento personalizado

A nanomedicina é unha especialidade da biomedicina que pode achegar solucións e o deseño de novos fármacos máis eficientes. Mediante a nanomedicina trabállase combinando nanopartículas que permiten manipular a resposta inmune, actuando especificamente nas células canceríxenas e non nas células sas. Así, permite o desenvolvemento da medicina personalizada e de precisión, ao actuar só nas células que deben ser eliminadas, evitando gran parte dos efectos secundarios da quimioterapia. Outra vantaxe das nanopartículas é que detectan as células canceríxenas e transportan o fármaco de forma dirixida ao tumor; facilitando incluso a entrada na célula tumoral para mellorar a súa eficacia e diminuír a toxicidade na zona do dano tisular.

Na investigación de nanopartículas tense que analizar a interacción desta coa súa contorna biolóxica, dependendo desta relación da nanopartícula coas biomoléculas que a rodeen, determinará a eficiencia do fármaco, xa que inflúe na absorción, distribución e os mecanismos de entrada na célula, así como na interacción co sistema inmunitario. Dita relación pode cambiar en especies, por tanto, pode determinar a evolución dos ensaios preclínicos e clínicos.

Referencia: Comprehensive and systematic characterization of multi-functionalized cisplatin nano-conjugate: from the chemistry and biocompatibility to the animal model (Publicado en Journal of Nanobiotechnology)