Venres 29 Marzo 2024

Desvelado o mecanismo de división celular dunha superbacteria letal

Un equipo de CSIC afonda no coñecemento do estafilococo dourado, unha das bacteriais máis virulentas e resistentes a antibióticos

Un equipo de científicos do CSIC acaba de desvelar o mecanismo de división celular do estafilococo dourado (Staphylococcus aureus), unha das superbacterias máis letais e resistentes a antibióticos. O estudo afonda no mecanismo interno da división celular bacteriana, un proceso clave para a propagación das infeccións. Este achado, ademais, abre unha vía para lograr aplicacións biomédicas que poidan frear a proliferación desta bacteria resistente a antibióticos. A investigación, dirixida por Carlos Fernández Tornero e José Manuel Andreu, do Centro de Investigacións Biolóxicas Margarita Salgas (CIB-CSIC), acaba de publicarse na revista PLOS Biology.

Unha proteína clave

O estudo mostra o proceso polo que os filamentos da proteína FtsZ se ensamblan e desensamblan para permitir a división celular do estafilococo dourado. Esta proteína pode ser unha diana para futuros fármacos antibióticos. “A actividade de FtsZ na división da maioría das bacterias convértea en branco para descubrir novos antibióticos”, sinala Federico M. Ruiz, investigador do CIB-CSIC e autor principal do estudo. “FtsZ forma filamentos que medran e decrecen de forma simultánea por extremos contrarios, o que provoca un movemento semellante ao dunha cinta transportadora. Deste xeito, en asociación con outras proteínas, FtsZ forma un anel que permite a remodelación da parede bacteriana e conduce á división celular”, explica Ruiz.

Ruiz: “A actividade de FtsZ na división da maioría das bacterias convértea en branco para descubrir novos antibióticos”

A investigación presenta diversas estruturas de filamentos de FtsZ de Staphylococcus aureus a alta resolución. Esta aproximación permitiu aos investigadores determinar a posición espacial de cada un dos átomos desta proteína. “Esta información foi fundamental para comprender como se coordina o proceso catalítico de FtsZ con determinados cambios na súa conformación, que resultan esenciais para a ensamblaxe e desensamblaxe dos seus filamentos”, apunta Sonia Huecas, tamén investigadora do CIB-CSIC.

A resistencia aos antibióticos provoca máis dun millón de mortes ao ano no mundo e estímase que esta cifra podería multiplicarse por dez nas próximas décadas. Arredor dunha décima parte das mortes actuais por resistencia a antibióticos débense a infeccións por Staphylococcus aureus, resistente a meticilina. A proteína FtsZ de devandito patóxeno  xoga un papel central na división celular, necesaria para a propagación destas infeccións.

Como usar datos históricos para a conservación de especies: así é a nova metoloxía con pegada galega