Achada unha proteína que protexe contra a enfermidade cardiovascular

Un equipo con participación española demostra que o "gardián do xenoma", codificado polo xene p53, protexe contra as cardiopatías

O equipo do estudo, de esquerda a dereita: José Javier Fuster, Marta Amorós Pérez, Nuria Matesanz, María Ángeles Zuriaga, Alejandra Aroca Crevillén. Crédito: CNIC

As mutacións nas células do xene p53 son un factor de risco no desenvolvemento da enfermidade cardiovascular aterosclerótica. Así o demostra un estudo do Centro Nacional de Investigacións Cardiovasculares (CNIC), en colaboración con institucións estadounidenses e publicado na revista Nature Cardiovascular Research.

Este xene codifica a proteína coñecida como o ‘gardián do xenoma‘, que contribúe a manter a integridade do material hereditario das células, regulando múltiples funcións celulares en resposta a diferentes formas de estrés.

Unha persoa adulta xera cada día centos de miles de millóns de células sanguíneas. Este proceso, aínda que necesario, facilita a aparición de mutacións. En concreto, as modificacións adquiridas no xene p53 destas células aumenta o risco de desenvolver distintos tipos de cancro, incluíndo cancros sanguíneos.

O grupo de científicos que dirixe José Javier Fuster, investigador do CNIC, demostra que ditas mutacións aceleran tamén o desenvolvemento da aterosclerose, a causa subxacente á maior parte das enfermidades cardiovasculares, a primeira causa de mortalidade no mundo e unha das maiores cargas económicas para os sistemas sanitarios.

“Observamos que os portadores de mutacións adquiridas en p53 presentan un maior risco de desenvolver enfermidade coronaria e enfermidade arterial periférica, de forma completamente independente dos factores de risco cardiovascular tradicionais, como a hipertensión ou os niveis elevados de colesterol en sangue”, explica Fuster.

Os mecanismos polos que as mutacións en diferentes xenes contribúen á enfermidade cardiovascular son diferentes, “o que pode no futuro abrir a porta a estratexias personalizadas de prevención da enfermidade cardiovascular dirixidas para os efectos específicos das distintas mutacións”, indica Nuria Matesanz, investigadora do CNIC e coprimera autora do artigo.

En colaboración cos grupos de Derek Klarin, da Universidade de Stanford; Pradeep Natarajan, do Hospital Xeral de Massachusetts, e Alexander Bick, da Unversidad de Vanderbilt, os investigadores analizaron datos de secuenciación de células sanguíneas en máis de 50.000 persoas.

Os ratos coa mutación en p53 desenvolveron aterosclerose por unha proliferación anormalmente elevada de células inmunes

Con estes resultados, os investigadores realizaron estudos funcionais en modelos animais de aterosclerose nos que se introduciron células mutantes en p53. Os ratos portadores das devanditas mutacións desenvolveron aterosclerose de forma acelerada, debido principalmente a unha proliferación anormalmente elevada de células inmunes na parede das arterias.

“Esta combinación de observacións en humanos e estudos experimentais en animais proporciona evidencias sólidas de que estas mutacións aumentan o risco de desenvolver enfermidade cardiovascular”, asegura Fuster.

A novidade

O director xeral do CNIC e un dos autores da investigación, Valentín Fuster, cre que este traballo “amplía o coñecemento do papel das mutacións adquiridas en células sanguíneas, un fenómeno chamado hematopoese clonal, como un novo factor de risco cardiovascular”.

Estudos anteriores deste mesmo grupo xa demostraran nun artigo publicado en 2021 en The Journal of the American College of Cardiology que varias destas mutacións, como as que afectan o xene TET2, contribúen ao desenvolvemento de enfermidades cardiovasculares, entre outras, a aterosclerose e a insuficiencia cardíaca.

“Agora, ademais de validar estes achados anteriores, estendémolos ás mutacións no xene p53 e ao desenvolvemento de enfermidade arterial periférica, unha enfermidade especialmente frecuente na poboación de idade avanzada”, subliña José Javier Fuster.

Referencia: TP53-mutant clonal hematopoiesis accelerates experimental atherosclerosis development (Publicado en Nature Cardiovascular Research)