Dez libros sobre viaxes e ciencia para ler (e soñar) durante o confinamento

Unha apaixonante guía de lectura para viaxar con coñecemento e sen saír da casa

Desde viaxes de exploradores que son historia da nosa ciencia, pasando por cadernos de campo que explican a natureza de xeito ilustrado, ata biografías de exploradores clásicos esenciais. Esta é unha selección de libros para recoñecer o valor das viaxes na busca de coñecemento.

1. Viaxe dun naturalista ao redor do mundo, Charles R. Darwin

Un clásico da literatura de viaxes. Publicado en 1839, narra a modo de diario, a viaxe de Charles R. Darwin (1809-1882), como naturalista, a bordo do Beagle durante os case cinco anos que durou a expedición, cuxo mando estaba ao mando do capitán Fitz -Roy.

A misión de Beagle era facer unha viaxe arredor do mundo para cartografalo. Ademais dunha aventura extraordinaria, esta longa viaxe foi para Darwin o campo de probas que lle permitiu desenvolver unha concepción completamente nova da orixe e evolución das distintas formas de vida na Terra.

O resultado desta emocionante expedición, é este libro onde o autor describe as vicisitudes experimentadas durante a viaxe, así como as súas observacións científicas sobre flora, fauna e xeoloxía. Desta actividade extraería o coñecemento e as evidencias que máis tarde lle permitirían basear a súa teoría evolutiva e escribir a “Orixe das Especies”.

1. Os grandes naturalistas, Robert Huxley

Debemos aos grandes naturalistas unha gran parte dos coñecementos científicos actuais. As súas obras permitíronnos ordenar e comprender a natureza, e as súas investigacións déronnos as chaves para aproveitar os seus recursos e comprender a importancia da súa conservación.

Este libro reúne a vida de persoas célebres como Carl von Linneo, o home que ordenou a natureza; o viaxeiro e coleccionista Joseph Banks; Georges Cuvier, o pai da teoría da extinción, ou Alexander von Humboldt e Charles Darwin. Pero tamén hai nomes menos coñecidos como Ulisse Aldrovandi, o primeiro director dun museo de historia natural; Anton van Leeuwenhoek, que descubriu as bacterias cos seus microscopios domésticos, ou Mary Anning, a “princesa da paleontoloxía”, unha autodidacta cunha extraordinaria capacidade para descubrir fósiles.

Todos eles, intrépidos e innovadores, cambiaron para sempre o rumbo da ciencia. E como moitos naturalistas foron tamén grandes artistas, o libro está ilustrado con magníficos debuxos de aves, animais, fósiles, peixes, cunchas e detalles xeolóxicos, case todos dos arquivos e coleccións do Museo de Historia Natural de Londres.

1. A invención da natureza, Andrea Wulf

Neste libro, a autora narra a extraordinaria vida do visionario naturalista alemán Alexander von Humboldt (1769-1859), e como este creou unha nova forma de entender a natureza.

Humboldt, intrépido explorador, foi o científico máis famoso da súa época. A súa axitada vida estivo chea de aventura e descubrimento: subiu aos volcáns máis altos do mundo, remou o Orinoco e percorreu unha Siberia infestada de ántrax. Capaz de percibir a natureza como una forza global interconectada, Humboldt descubriu as similitudes de distintas zonas climáticas de todo el mundo, e previu o perigo dun cambio climático provocado polo home.

Converteu a observación científica en narrativa poética e os seus escritos inspiraron non só a naturalistas e escritores como Darwin, Wordsworth e Goethe, senón tamén a políticos como Jefferson ou Simón Bolívar.

Andrea Wulf rastrexa a influencia de Humboldt nas grandes mentes do seu tempo, a quen inspirou en ámbitos como a revolución, a teoría da evolución, a ecoloxía, a conservación, a arte e a literatura.

1. Aves que vexo no inverno, Lars Jonsson

Se che interesan as aves, este é o teu libro, pero se non sabes se che interesan, este tamén é o teu libro. Trátase dun libro de gran beleza, co que aprender cousas fundamentais sobre aves, e que conta, ademais, con innumerables anécdotas vividas polo propio autor durante décadas de debuxo de aves.

Lars Jonsson está considerado un dos mellores debuxantes de aves do mundo. Neste libro buscou crear unha “guía diferente”: “Unha guía que permita ao lector aprender a recoñecer as aves máis destacadas do continente e, ao mesmo tempo, que fora ilustrada cunha liberdade estética e un desenvolvemento artístico moi superior ao de calquera outra guía”.

1. Viaxeiras intrépidas e aventureiras, Cristina Morató

Cando botamos a vista atrás é difícil atopar testemuñas de mulleres viaxeiras anteriores aos séculos XVII e XIX, época das grandes expedicións. Pero cando comezaron a viaxar as mulleres? Como e por que viaxaron?

Neste libro, Cristina Morató, achega un recoñecemento histórico a moitas mulleres esquecidas da historia, que coa súa imaxinación e coraxe posibilitaron aventuras incribles en momentos nos que ser muller e destacar era case imposible.

Ao longo das páxinas deste libro coñeceremos a estas auténticas pioneiras: monxas de armas tomar, piratas, conquistadoras, damas viaxeiras, ou mesmamente, as esposas esquecidas dos famosos exploradores que contribuíron ao éxito das súas expedicións… señoras vitorianas que viaxan á xungla africana ou aos desertos de Arabia ataviadas con corsés, saias, botíns e parasoles.

Cristina Morató cóntanos a emocionante vida de moitas destas mulleres, desde Egeria, a primeira viaxeira, ata as misioneiras do Tíbet, as mulleres piratas, a primeira Almiranta, as damas do deserto, as pioneiras da aviación….E as aventureiras que xa pasaron á historia como Mary Kingsley, Isabelle Eberhardt ou Alexandra David-Néel.

1. Exploradores, cadernos de viaxe e aventura, Huw Lewis-Jones e Kari Herbert

Cunha marabillosa recompilación de máis de 400 ilustracións, diarios de campo e cadernos de 70 dos máis grandes viaxeiros, naturalistas e exploradores de todos os tempos, este libro é un compendio visual de gran valor histórico, cultural e social.

Nel, exploradores e cartógrafos, botánicos e artistas, ecoloxistas e antropólogos, excéntricos e visionarios, conformaron as súas experiencias dende as costas do Amazonas ata o corazón de África, dende as ruínas maias ás grandes cordilleiras, dende as chairas de Mongolia ata as sublimes paisaxes de xeo do polo norte. Unha verdadeira xoia para todos os viaxeiros e aventureiros.

1. A aventura dos polos, cadernos de viaxe de grandes exploradores, Farid Abdelouahab

Poucos libros presentan coma este tantas e incribles historias dalgunhas das máis arriscadas expedicións ás antípodas, explicadas á luz da creación artística. Neste caso, o autor descóbrenos obras fascinantes, moitas delas inéditas. James Cook, James Clark Ross, Ernest Shackleton, Jean-Baptiste Charcot … Grazas aos relatos das súas expedicións, todos puidemos descubrir a inmensidade dos territorios de xeo.

Un libro magnificamente ilustrado, cheo de aventuras, anécdotas e coñecementos sobre os confíns do planeta. Unha verdadeira obra de arte imprescindible para entender a nosa historia.

1. Terra: Ciencia, aventuras e sorpresas dunha viaxe polo mundo, Xurxo Mariño

Unha aventura moderna e fascinante, que conserva o sabor das expedicións clásicas do pasado, pero cunha mirada actualizada.

Terra, é un libro de viaxes convertido nunha aventura de divulgación científica. Neste libro, Xurxo Mariño, narra a súa viaxe durante once meses arredor do planeta. Nel mestúranse as anécdotas que xorden ao longo das distintas etapas coas descricións da ciencia que hai detrás dos espectáculos que a natureza lle está a amosar: illas volcánicas en plena formación, desertos infinitos, montes de termitas xigantes, glaciares azuis que ruxen coma monstros, raposos voadores, pinturas rupestres e quilómetros, moitos quilómetros de percorrido polo mar, o aire e os intricados camiños dun planeta observados cos ollos atentos e cheos de curiosidade do autor. Un libro de obrigada lectura para coñecer mellor o mundo de hoxe.

1. O diario do naturalista: Unha guía de observación e anotación para seguir os cambios da natureza que te rodea, Nathaniel T. Wheelwrigt, Bernd Heinrich, et al.

Os autores, Bernd Heinrich e Nathaniel T. Wheelwright, dous dos mellores naturalistas dos nosos días, ensínannos a través da súa propia experiencia, como observar a natureza e os seus cambios.

Un libro para desfrutar tanto se te atopas no campo coma na cidade, porque en todas partes hai vida que contemplar, e porque todo é interesante na natureza. Neste libro, o lector atopará, ademais de consellos, información detallada sobre como facer notas ou experimentos.

A segunda metade do libro está destinada á realización dun diario que abarca cinco anos, no que o observador / lector poderá anotar o que ve ao seu redor e descubrir o interminable e fascinante despregamento da vida natural que nos rodea. As fermosas ilustracións das súas páxinas son outro motivo máis para facelo imprescindible.

1. Aventuras dun mozo naturalista, David Attenborough

Aventuras dun mozo naturalista, é o traballo que o propio autor recompilou en 2017 nas viaxes que realizou cando comezou a dar os seus primeiros pasos no mundo da zooloxía e dos documentais, que acabarían por facelo mundialmente famoso.

Os textos deste libro son os publicados naqueles tempos e que formaron parte de tres obras: Zoo Quest to Guiana (1956), Zoo Quest to Dragon (1957) e Zoo Quest to Paraguay (1959).

Textos que, na súa maior parte, permaneceron inéditos en español e que serven para honrar a figura dun dos maiores defensores do medio ambiente. Trataban viaxes por Asia e América do Sur, cuxo propósito era reunir especies de animais para os zoolóxicos ingleses, unha práctica habitual daquela. David Attenborough publicou 19 libros e os seus programas divulgativos de televisión convertéronse nos máis vistos do planeta. En 2009 recibiu o Premio Príncipe de Asturias de Ciencias Sociais.

As aventuras dun mozo naturalista reúnen textos destes tres traballos, dos que só un, fora anteriormente publicado en español (en 1963). O volume publicado aquí é unha edición do propio autor publicada en Londres en 2017.

—–

Referencias artigo: Errata Naturae, Ediciones del Viento, Geoplaneta, Taurus, Xerais, Arial, Miraguano Ediciones, De Bolsillo.