Xoves 25 Abril 2024

As funcións desas partes do corpo que parece que non valen para nada

O noso corpo ten algúns elementos que pensamos que non valen para nada. Semella que están aí como refugallos da evolución do ser humano. Pero a realidade é que tiveron, e nalgúns casos teñen aínda, unhas funcións que desenvolver.

Todos podemos preguntarnos por que se enrugan os dedos das mans cando os metemos moito tempo na auga. Todos miramos ese apéndice carnoso raro colgando na parte posterior das nosas gorxas. Todos coñecemos a alguén cunha apendicectomía de emerxencia. Pero os nosos corpos son máquinas incribles e nada está presente por casualidade. Porque seguimos evolucionando mesmo ata o día de hoxe.

O apéndice

Resulta que o apéndice humano, que en ocasións se inflama provocando unha apendicite, non é só un vestixio evolutivo. Investigacións recentes descubriron que podería desempeñar un papel chave no noso sistema inmunitario ao acoller bacterias boas que axudan a combater as infeccións.

Seo preauricular

Non o ten todo o mundo, pero é posible que notes que tes un pequeno buraco adicional na túa orella, xusto onde a espiral se atopa co costado da túa cabeza. Isto chámase seo preauricular. En realidade, é un raro defecto conxénito documentado por primeira vez por Van Heusinger en 1864 . Non sabemos por que os temos, pero o biólogo evolutivo Neil Shubin da Universidade de Chicago e o Field Museum of Natural History expuxeron a hipótese de que se trata dun remanente evolutivo das agallas dos peixes.

Enrugas nos dedos. Foto:Wikimedia.

Enrugas nos dedos

Se pasas moito tempo na piscina, notarás que os dedos das mans e dos pés se parecen un pouco a uvas pasas. Isto podería non ser inútil, segundo un artigo publicado na revista Biology Letters en 2013 . Levaron a cabo experimentos e descubriron que os obxectos baixo a auga eran manipulados moito máis hábilmente polos dedos engurrados que polos dedos non engurrados, suxerindo que a característica existe para darnos un mellor agarre tanto no manexo de obxectos como en camiñar cando se trata de superficies molladas.

O ADN lixo

Temos moito ADN no noso corpo que, ata hai pouco, parecía non facer nada realmente. Non crea proteínas e parece que nos fai máis susceptibles ao dano e a enfermidade, pero constitúe unha parte importante do noso xenoma. Se non fora dalgunha maneira beneficioso, a evolución polo menos comezaría a eliminar gradualmente o chamado “ADN lixo”, pero iso non sucedeu. Recentemente, os investigadores teñen unha idea de para que serve: desempeña un papel fundamental ao manter xunto o xenoma asegurando que os cromosomas se unan correctamente dentro dos núcleos nas nosas células. Sen esa función, as células morren, polo que parece que o ADN “lixo” non é tan sucio despois de todo.

Bacterias intestinais

Hai unha razón pola que algúns expertos defenden que todos deberíamos referirnos a nós mesmos en plural: usando o ‘nós’. Porque nos últimos anos, a investigación descubriu que os microbios que viven dentro do noso corpo, especialmente nos nosos intestinos (noso microbioma), son simbióticos e teñen un efecto moito maior nas nosas vidas do que pensamos. Foron implicados en enfermidades tales como a esclerose múltiple, a enfermidade de Parkinson, o cancro e a síndrome de fatiga crónica, o que significa que poden ser moi importantes. Pero tamén parecen desempeñar un papel na regulación doutras cousas, como o noso apetito e mesmo o noso estado de ánimo.

Intersticio

Resulta que podemos ter un órgano envolto ao redor de nosos outros órganos, que se mantivo oculto moito tempo. O órgano recentemente clasificado chámase intersticio , e anteriormente os científicos pensaban que era relativamente pouco notable, un tecido relativamente sólido para encher o espazo entre os nosos órganos. En realidade, está cheo de líquido, apoiado nun reixa de coláxeno, e axuda a protexer os nosos órganos dos golpes externos a medida que avanzamos, do mesmo xeito que os coxíns de aire en zapatillas para correr.

Plica semilunaris. Foto: Wikimedia.

Plica semilunaris

Se te miras no espello, verás un anaquiño rosado de tecido conxuntivo no rabo do ollo. Isto chámase plica semilunaris , e na actualidade a súa función principal é axudar coa drenaxe de bágoas e a mobilidade do globo ocular. Pero algunha vez foi unha membrana nictitante, o que chamamos unha terceira pálpebra, unha pálpebra translúcida que se pode podía tender sobre o ollo para mantelo húmido e protexido mentres se matiña unha certa cantidade de visión. Os gatos e os cans teñen esta terceira pálpebra. Os seres humanos e a maioría dos outros primates xa non necesitan esta característica, polo que evolucionou hai moito tempo, pero aínda temos ese anaco de tecido como un vestixio. O ano pasado, os médicos informaron o segundo caso coñecido dunha membrana nictitante nun ser humano. Unha nena de nove anos tiña unha membrana persistente no ollo esquerdo que non podía retraerse. Foi resecado cirurxicamente, e o seu ollo debaixo estaba ben.

Unha galega demostra que o consumo ocasional de alcohol na adolescencia altera a microbiota