Xoves 18 Abril 2024

Un estudo da galega Villapol atopa como os golpes na cabeza alteran a microbiota intestinal

A neurocientífica do Hospital Methodist de Texas publica un estudo sobre a inflamación no cerebro de xogadores de fútbol americano e a súa repercusión no intestino

Quen non escoitou algunha vez que o intestino é o “segundo cerebro”? De non ser así, cantas veces perdiches o apetito polo estrés do traballo? Ou con que frecuencia notaches cambios no teu ritmo intestinal a causa da ansiedade? As respostas poderán variar, pero o máis probable é que todas sexan afirmativas. Sobre todo, porque esa sensación de malestar dixestivo cando estamos baixo moita presión está xustificada pola ciencia. “Hai unha conexión directa a través do nervio vago que conecta o cerebro cos intestinos”, explica a neurocientífica galega Sonia Villapol, investigadora no Hospital Methodist de Texas (Estados Unidos).

Os xogadores de fútbol americano

Un dos principais campos de estudo de Villapol é coñecer máis en profundidade a estreita relación entre a microbiota e o cerebro. Froito das súas investigacións naceu o seu último traballo, que ten como protagonistas os xogadores de fútbol americano. “Moitos deles acaban suicidándose ou tendo párkinson con 40 anos”, detalla a neurocientífica. Para entender as causas, explica que, neste deporte, os xogadores levan constantemente golpes na cabeza. E os impactos nesta zona derivan “nun risco catro veces maior de presentar enfermidades neurodexenerativas, como é o caso do alzhéimer e do párkinson”.

“Os golpes na cabeza derivan nu risco catro veces maior de presentar enfermidades neurodexenerativas”

O estudo, no que participaron xogadores da Universidade de Rice, en Houston, foi o primeiro a nivel internacional que se fixo en clínica. “Miramos os marcadores sanguíneos, os biomarcadores inflamatorios, e atopamos que algunhas bacterias intestinais estaban moi baixas despois dun golpe na cabeza. Un só ou varios repetidos”, continúa debullando a investigadora galega. A mellor solución sería apostar por un descanso que lles permitira, a estes xogadores, recuperar a súa microbiota. Mais, en ocasións, isto non é así. “Eles están ben, levan un golpe, teñen inflamación, van para a casa e logo volven adestrar. E ao día seguinte levan máis golpes. Isto causa inflamación crónica e non hai maneira de detectala”, apunta Villapol, que explica que os estudos de neuroimaxe non teñen sensibilidade dabondo.

O uso de probióticos

Por tanto, debido á estreita relación entre microbiota e cerebro, eses golpes na cabeza que causan a inflamación tamén afectan as bacterias do noso intestino. No caso concreto dos xogadores de fútbol americano: “Cando están en activo, dando golpes continuamente, teñen una microbiota menos diversa e hai algunhas bacterias cambian ou desaparecen”, insiste a investigadora. Porén, este vínculo tan estreito entre intestino e cerebro podería ser clave para o diagnóstico e para o tratamento. “Sería unha especie de marcador de alerta. En función do estado da microbiota recomendarlles máis descanso ou apostar por un tratamento antiinflamatorio, cambiar a dieta ou tomar probióticos. Porque estas bacterias indican que hai inflamación persistente”, sinala Villapol.

A investigadora galega Sonia Villapol actualmente en Estados Unidos.

Polo tanto, unha das claves podería ser o uso de probióticos. Pero non de calquera maneira. “Un probiótico non deixa ser unha bacteria. Tes que saber cal necesitas, saber que coloniza ben. Non é soamente tomalo”, especifica a investigadora. Polo tanto, o tratamento debería ser específico e personalizado. E talvez así, xunto cun cambio de dieta, ás veces moi drástico, poderíase mellorar a flora. No caso dos xogadores de fútbol americano, iso permitiríalles volver xogar e recuperar o seu estado físico sen inflamación. Aínda que os xogadores deste deporte non son os únicos sobre os que se centran este tipo de estudos. “Tamén analizamos como cambia a flora intestinal en pacientes covid e encontramos unha asociación moi parecida. Todo é a raíz da inflamación por coronavirus, de igual maneira que acontece cos golpes na cabeza”, continúa explicando Villapol.

As bacterias gastrointestinais, aliadas contra a Covid-19

A microbiota, clave de moitas doenzas

A flora bacteriana é clave para manter unha boa saúde porque, segundo apunta a investigadora galega, “regula máis da metade da inflamación do noso sistema inmune”. As porcentaxes non están tan claras, posto que hai estudos que sinalan a que un 70% da inmunidade está regulada pola flora. “Aínda non se sabe moi ben. Digamos que dende un 25% aun 70% depende da microbiota e, polo tanto, de moitas outras cousas: a comida, o tipo de alimentación, o exercicio, o ambiente, o estrés… Todo cambia a flora da microbiota. E de aí depende ter un sistema inmune máis fortalecido ou debilitado”, explica Villapol.

Polo tanto, a partir de agora hai que prestarlle máis atención a esas bacterias que habitan no noso intestino. Segundo a neurocientífica, hai moitos estudos que relacionan a flora co cancro. É dicir, como hai determinados tratamentos, como a quimioterapia, que funcionan ben para unhas persoas e non tan ben para outras. E a clave semella estar na microbiota. “Algunhas bacterias favorecen que este tratamento funcione ou non. Todo está conectado. Cunha flora bacteriana moi diversa e unha dieta equilibrada as vacinas van ter maior eficacia e os outros tratamentos tamén”, continúa sinalando a investigadora galega.

Ansiedade e depresión

Máis alá da importancia de manter un estilo de vida saudable, a microbiota tamén pode revelar información sobre a nosa saúde mental. “Hai moitísimos estudos sobre como os probióticos regulan os estados de ansiedade e depresión”, afirma Villapol, que recorda que moitos xogadores de fútbol americano presentan estas enfermidades e outro tipo de problemas neuropsiquiátricos —no seu caso, debido aos golpes na cabeza. Ademais, ao abeiro das investigacións de Villapol, esta estreita relación entre microbiota e cerebro constátase en modelos animais. “Hai unhas rexións nas zonas hipotalámicas do cerebro nas que hai máis actividade neuronal dependendo de ser hai maior ou menor estrés. O que vimos é que os probióticos que administramos aos ratos ou calquera outro tratamento relacionado co estrés activa esas rexións ou desactívaas”, continúa explicando Villapol.

A este respecto, a investigadora galega fai unha importante puntualización. Agora, máis ca nunca, son moitos os expertos que apuntan a toda unha pandemia de saúde mental, especialmente derivada da crise sanitaria por coronavirus. E Villapol, que sinala que o estrés e a ansiedade aumentaron debido á covid, fai unha puntualización: “Moitos médicos asocian ese estrés e ansiedade co estrés pandémico, e máis agora coa guerra en Ucraína. Pero aí pérdese a diana dos tratamentos porque non estás asociando o efecto do virus e da inflamación no cerebro, que tamén é un efecto real. Estas cousas deberían ter un manexo clínico diferente”, conclúe a investigadora. E, por suposto, a microbiota. Non esquecerse nunca de coidar, tanto ou máis que o primeiro, o noso segundo cerebro.

1. Parabéns! Excelente artigo. O ideal sería que estes coñecementos estivesen ó alcance de todos para entendermos como funciona o noso corpo realmente, como un todo, non a pezas.
    Grazas a Dra. Sonia Villapol pola súa investigación, a Laura Filloy por dalo a coñecer e a GCiencia por publicalo.

A galega Sonia Villapol demostra que os probióticos axudan a recuperarse do dano cerebral