Xoves 28 Marzo 2024

Milleiros de especies están a fuxir cara aos polos da Terra

Un novo estudo publicado polo grupo Nature confirma sobre 258 traballos previos a gran migración provocada pola crise climática

A crise climática ten consecuencias para a vida no planeta, que está a desprazarse dende as zonas mornas e quentes cara ao norte e o sur. Nos últimos anos, sucédense os estudos que sinalan que no mar moitas especies do Atlántico Norte están a moverse cara a latitudes máis altas, en busca de augas máis frías. E agora un novo estudo revela que o fenómeno está a acontecer con boa parte da vida na Terra.

Sabemos que o quecemento global está a obrigar a moitos animais de todo o mundo a fuxir dos seus hábitats habituais, pero agora, unha análise exhaustiva demostrou que as especies mariñas están a acelerar ese proceso sobre as especies terrestres.

O traballo analiza 258 estudos revisados ​​por pares, e os investigadores compararon máis de 30.000 cambios de hábitat en máis de 12.000 especies de bacterias, fungos, plantas e animais.

A base de datos resultante, chamada BioShifts, é a primeira análise exhaustiva deste tipo, e os datos suxiren que as especies mariñas están a vivir os cambios térmicos globais moito máis intensamente que os animais terrestres, “que van a un ritmo moito máis lento do esperado, especialmente en áreas con climas cálidos”, escriben os autores .

Na revisión, descubriuse que os anfibios se estaban movendo cara ao Norte e o Sur a máis de 12 metros ao ano. Atopouse que os insectos, que por certo portan moitas enfermidades, móvense cara aos polos a 18,5 quilómetros por ano.

Relativamente, este desprazamento é moi importante, pero as especies mariñas están a moverse cara aos polos moito máis apresa: a un ritmo medio de case 6 quilómetros por ano.

Esta discrepancia entre terra e auga podería existir por varias razóns. Podería, por exemplo, ser un produto da sensibilidade á temperatura. O aire conduce a calor 25 veces menos efectivamente que a auga, e moitos animais terrestres poden regular doadamente a temperatura do seu corpo se así o desexan.

A sardiña múdase ao Norte

En xeral, isto deixaría loxicamente ás especies mariñas e moitos ectotermos, especies de sangue frío, moito máis susceptibles ás fluctuantes temperaturas da Terra.

Ademais, os animais na auga poden migrar de xeito moito máis doado se xorde a necesidade. En terra, as actividades humanas moitas veces impiden o movemento de animais.

“Na terra, a perda de hábitat e a fragmentación debido aos cambios no uso da solo poden impedir a capacidade das especies terrestres de buscar isotermas cambiantes [liñas nun mapa que conectan rexións coa mesma temperatura]”, escriben os autores.

“Estas complexas interaccións deben terse en conta para mellorar os escenarios de redistribución da biodiversidade e as súas consecuencias sobre o benestar humano baixo o cambio climático futuro”.

Se os autores teñen razón, e a vida mariña segue máis de preto os cambios de temperatura, podería ter repercusións nefastas e de grande alcance. Durante a extinción Pérmico-Triásico , o evento máis calamitoso na historia da Terra, os investigadores din que moi poucos organismos mariños permaneceron no mesmo hábitat a medida que os niveis de osíxeno caeron en picado.

“Foi fuxir ou perecer”, segundo o oceanógrafo Curtis Deutsch da Universidade de Washington, que salienta que máis do 50 por cento das especies mariñas desapareceron, pese a migrar a outras latitudes.

Hoxe, a medida que aumenta a temperatura, a franxa de augas frías é cada vez máis pequena, o que pode derivar nunha maior loita polo territorio entre diversas especies. Por suposto, isto tamén está a suceder en terra, como acontece cos animais que se atopan no alto das montañas, moitos deles adaptados alí tras ter que fuxir das temperaturas quentes das chairas. Para este tipo de animais non haberá un refuxio ‘máis arriba da escaleira’ e serán das primeiras especies en desaparecer.

“Suxerimos que a pesca comercial pode acelerar o desprazamento da distribución de especies mariñas”, predín tamén os autores.

Os propios investigadores recoñecen algúns nesgos da súa metanálise publicada na base de datos Bioshifts. Por exemplo, que só analizan o 0,6 por cento de toda a vida coñecida na Terra, “e os animais que investigamos tenden a ser os máis carismáticos ou importantes para os humanos, enfocados predominantemente no hemisferio norte”.

“Aínda así, só podemos traballar co que temos, e parece que os animais que coñecemos están a loitar por atopar novos hábitats fronte á crecente crise climática”, din os autores. BioShifts é un xeito de rastrexar eses cambios para predicir o que sucederá despois.

Aquí podes consultar o estudo, publicado en Nature Ecology & Evolution