Sábado 20 Abril 2024

Revelan novos datos sobre os arredores do Banco de Galicia

Un equipo da universidade de Rice, en Houston, publicou recentemente un estudo no que achegan novos datos sobre a estrutura situada nos arredores do Banco de Galicia, un enorme monte submarino que se ergue desde os 4.000 metros de profundidade ata os 650 metros a centos de quilómetros da costa. Esta zona, debido ao encontro de diversas masas de auga e correntes, forma un ecosistema de gran biodiversidade e interese biolóxico e xeolóxico.

O traballo comezou cunha expedición de 45 días realizada en 2013 na que o chamado equipo Galicia da universidade estadounidense estudou esta zona do Atlántico. A viaxe botaba a andar un ambicioso proxecto de seis millóns de euros para estudar a zona.

A investigación, publicada en Earth and Planetary Science Letters, describe a estrutura interna dunha gran sección en tres dimensións dos arredores do banco de Galicia, nunha marxe pasiva non volcánica entre Europa e a dorsal Atlántica, que non amosa sinais de actividade volcánica recente, e cunha codia notablemente fina. A delgadez da codia foi, segundo remarca a universidade de Rice, un elemento que facilitou a captura dos datos en 3D dunha área de arredor de 840 quilómetros cadrados. Foi, segundo o traballo, a primeira zona de transición no mundo analizada deste xeito.

Área dos arredores do Banco de Galicia estudada. Fonte: Universidade de Rice.

Grazas ao financiamento recibido, o equipo puido analizar o Banco de Galicia e os seus arredores cunhas ferramentas sofisticadas de reflexión sísmica. Aínda que a fenda do marxe que estudaron está soterrada baixo centos de metros de rocha, os aparellos acústicos puideron determinar os tipos de materiais e a súa configuración.

Un dos achados máis destacados foi a obtención das primeiras imaxes sísmicas do que os xeólogos chaman o reflector S, unha falla na zona de transición entre a parte continental e a oceánica. Os investigadores cren que esta fenda foi esvarando de xeito que axudou a manter a codia delgada.

O reflector-S, estudado desde os anos 70, achega novos datos tamén sobre esta zona. “Un dos mecanismos que se postulou é o da bisagra rodante; polo que se supón que unha falla que era inicialmente empinada foi esvarando durante millóns de anos. Debido a que a codia é tan delgada, o material que está debaixo está quente, e ‘inchou’ no medio. Así, a falla comezou a rodar e volveuse case horizontal”, explica a investigadora Nur Schuba.

A expedición tamén recolleu datos sobre as interaccións entre a falla de desprendemento e o manto, que presiona a falla cara a arriba e diminúe a fricción durante o deslizamento. Os investigadores creen que esta interacción levou á marxe de Galicia a evolucionar de xeito distinto, debilitando as fallas e facendo que a actividade fose máis duradeira.

A posibilidade de obter datos en tres dimensións desta zona é un importante avance, segundo os investigadores norteamericanos. “É coma ter unha resonancia magnética; alégrame que este fora o primeiro artigo que achega estes datos sobre a marxe de Galicia, e que puideramos ver cousas que ninguén viu antes”.

Referencias:A low-angle detachment fault revealed: Three-dimensional images of the S-reflector fault zone along the Galicia passive margin.

Un proxecto europeo busca reducir a captura accidental de especies protexidas no Atlántico