Xoves 28 Marzo 2024

Falece Margarita Salas, un grande referente da ciencia

Os seus traballos sobre os mecanismos de replicación do ADN tiveron un impacto mundial e son un piar da actual bioloxía molecular

Falece aos 80 anos a científica asturiana Margarita Salas, un auténtico referente da ciencia, autora dunha patente trascendental para a ciencia como é a caracterización do ADN polimerasa do fago Φ29, que ten múltiples aplicacións biotecnolóxicas debido a súa altísima capacidade de amplificación do ADN.

O seu labor investigador comezou en 1961 coa realización da súa tese doutoral baixo a dirección de Alberto Sols sobre o metabolismo dos hidratos de carbono. Durante esa primeira etapa Salas obtivo resultados de grande interese entre os que cabe destacar o descubrimento, conxuntamente con Eladio Viñuela (o seu marido, co que casou en 1963), da glucoquinasa específica para a fosforilación de glicosa en fígado de rata, dependente de insulina.

Posteriormente, na Universidade de Nova York, realizou investigación postdoutoral durante tres anos baixo a dirección do Nobel Severo Ochoa. Nestes anos levou a cabo traballos de grande importancia sobre os mecanismos de tradución da mensaxe xenética, descubrindo a dirección de lectura da mensaxe xenética e dúas proteínas que se requiren para a iniciación da síntese de proteínas.

Ambos os descubrimentos atópanse nos máis prestixiosos libros de texto de Bioquímica e Bioloxía Molecular.

Salas foi discípula do Nobel Severo Ochoa na Universidade de Nova York

Á súa volta a España e tras a súa incorporación ao Consello Superior de Investigacións Científicas (CSIC), creou un grupo de investigación dedicado ao estudo do bacteriófago ø29, que mantivo uns extraordinarios niveis de calidade e produción desde o comezo ata a actualidade.

Neste campo de investigación realizou contribucións científicas decisivas sobre os mecanismos de replicación do material xenético. O seu descubrimento de que o xenoma do bacteriófago ø29 posúe unha proteína terminal unida covalentemente aos seus extremos que actúa como iniciadora da replicación, e a posterior confirmación por outros grupos de investigación de que se trata dun mecanismo xeral que acontece en moitos virus, supuxo a apertura de todo un campo de investigación na xenética molecular.

Por tanto, cabe considerarse o traballo realizado por Margarita Salas durante os últimos anos como pioneiro e seminal no campo da replicación do ADN, sendo moitos dos seus artigos dunha gran orixinalidade e transcendencia para o coñecemento detallado de novos mecanismos de replicación de ADN.

A emotiva homenaxe a Margarita Salas

Estes descubrimentos tamén aparecen en libros de texto como “DNA Replication” de Arthur Kornberg. A investigación da doutora Salas foi financiada, non soamente pola Dirección Xeral de Investigación Científica e Técnica e pola Unión Europea, senón tamén polos prestixiosos “National Institutes of Health” dos Estados Unidos de forma ininterrompida durante 24 anos.

Ademais do importante labor investigador, é de destacar tamén a súa entrega á formación de novos científicos, moitos dos cales estableceron os seus propios grupos de investigación que xa gozan dun merecido recoñecemento científico nas súas áreas de traballo, tanto a nivel nacional como internacional, así como o extraordinario empeño e dedicación de Margarita Salas ao desenvolvemento do Centro de Bioloxía Molecular “Severo Ochoa” (Centro mixto do CSIC e a UAM), do cal foi Directora nos anos 1992-93.

Un equipo galego detecta posibles biomarcadores da esquizofrenia resistente ao tratamento