Venres 19 Abril 2024

Así soa a erupción dun volcán dende o espazo

A ESA publica unha sonificación da erupción máis grande do século XXI, a do volcán Hunga Tonga-Hunga Ha'apai hai agora un ano

Hai un ano, o volcán Hunga Tonga-Hunga Ha’apai entrou en erupción, causando unha destrución xeneralizada na Nación das Illas do Pacífico de Tonga, arroxando material volcánico até 58 kilómetros á atmosfera. Trouxo un tsunami de case 15 metros que se estrelou contra a costa, destruíndo pobos e creando un estampido sónico que se estendeu por todo o mundo, dúas veces.

Os satélites que orbitan a Terra apresuráronse a capturar imaxes e datos das secuelas do desastre. Case un ano despois, agora podes escoitar unha sonificación da erupción máis grande do século XXI, creada con datos de vento da misión Aeolus da ESA.

O volcán entrara en erupción esporadicamente desde 2009, pero a actividade aumentou a fins de decembro de 2021 cando unha serie de erupcións enviaron refachos de gases volcánicos que saían do respiradero. A intensa serie de explosións comezou o 15 de xaneiro de 2022 e xerou ondas de choque atmosféricas, estampidos sónicos e ondas de tsunami que viaxaron por todo o mundo. Tamén creou unha enorme columna de vapor de auga que se disparou á estratosfera da Terra, suficiente para encher máis de 58.000 piscinas olímpicas.

Varios satélites de observación da Terra recompilaron datos antes, durante e despois da erupción. Os científicos que traballan no Clúster de Innovación en Ciencia de Datos de Aeolus utilizaron datos da misión Aeolus da ESA para rastrexar a explosión volcánica, grazas aos datos case en tempo real da Contorna de Investigación Virtual de Aeolus.

Nunha entrevista con Wild Alchemy, Tommaso Parrinello da ESA comentou: “Un dos aspectos máis impresionantes da misión Aeolus é a rapidez coa que os datos chegan aos científicos, case todos en menos de tres horas. Os datos móstranse nunha contorna de investigación virtual de interfaz fermosa e fácil de usar, chamado VIRES, desde o cal podemos detectar tendencias facilmente.

Coa erupción de Hunga Tonga, o penacho esencialmente bloqueou o sinal do satélite na área da erupción, xa que se inxectaron na troposfera superior e a estratosfera inferior, que doutro xeito estarían “limpas”.

A columna de cinza volcánica de Tonga deixa a súa pegada nos datos de Aeolus

Un gran parpadeo, ou caída, no sinal de Aeolus sobre a rexión da erupción suxeriu que a columna de cinza volcánica debe alcanzar unha altitude por encima do rango de Aeolus. O rango das medicións de Aeolus elevouse de 21 km a 30 km máis tarde en xaneiro de 2022, despois do cal as observacións de nubes do satélite reflectiron claramente a localización da columna de cinza na estratosfera.
Tommaso explica: “Axustar lixeiramente o alcance do satélite, sumado á súa cobertura global, significou que os nosos colegas do Centro Europeo de Prognósticos Meteorolóxicos a Medio Alcance puideron rastrexar o transporte desta columna mentres viaxaba cara ao oeste case en tempo real. Grazas á sensibilidade de Aeolus ás partículas volcánicas, foi posible ver os efectos mesmo algúns meses despois”.

Nun artigo recente publicado en Nature , un equipo de científicos mostrou un aumento sen precedentes na masa de auga estratosférica global nun 13 % (en relación cos niveis climatolóxicos) e un aumento de cinco veces na carga de aerosois estratosféricos, o máis alto no últimas tres décadas.

Utilizando unha combinación de datos satelitales, incluídos datos do satélite Aeolus da ESA, e observacións desde terra, o equipo descubriu que, debido á altitude extrema, a columna volcánica circunnavegó a Terra en só unha semana e dispersouse case de polo a polo en tres meses.

Como medir as estrelas para revelar os misterios da Vía Láctea