Venres 29 Marzo 2024

Demostran que as neuronas seguen nacendo ata os 90 anos

Científicos españois, entre os que está a galega Noemí Pallas, publican o importante achado este luns na revista "Nature Medicine"

Un estudo publicado en Nature Medicine por científicos do CSIC, o Centro de Investigación Biomédica en Rede en Enfermidades Neurodexenerativas (CIBERNED), a Fundación CEN e a Universidad Europea de Madrid amosa un achado con importantes implicacións na neuroloxía, e que podería axudar ás persoas afectadas por doenzas como o Alzheimer. O traballo, no que participa a científica galega Noemí Pallas Bazarra, demostra que unha rexión do cerebro, coñecida como xiro dentado, produce novas neuronas ata a novena década de vida.

“Aínda que se produce unha lixeira redución na cantidade de neuronas xeradas durante o envellecemento, un gran número destas neuronas atópase aínda presente no xiro dentado de individuos que non padecen ningunha enfermidade neurolóxica polo menos ata os 87 anos de idade“, explica a coordinadora do estudo María Llorens-Martín, investigadora no Centro de Bioloxía Molecular Severo Ochoa (centro mixto do CSIC e a Universidad Autónoma de Madrid). Este mecanismo, denominado neuroxénese hipocampal adulta, atópase danado en pacientes con enfermidade de Alzheimer.

O nacemento de novas neuronas no cerebro humano adulto posúe unha gran importancia para a medicina moderna, xa que este tipo especial de neuronas xerado no hipocampo participa na adquisición de novos recordos e na aprendizaxe en ratos. Resultados recentes volveron abrir o debate neste campo ao non detectar a presenza destas células no cerebro humano. Este traballo analiza en profundidade as causas da obtención de posibles resultados contraditorios atopados por distintos grupos de investigación.

O estudo demostra que os tratamentos químicos aos que é necesario someter as mostras de tecido cerebral humano para o seu posterior estudo afectan de maneira crítica á detección da presenza das neuronas inmaturas. Os investigadores demostraron que, tras someter mostras obtidas dos mesmos suxeitos a distintos tratamentos químicos, observábanse números de células moi diferentes. Ademais, cando devanditos tratamentos eran máis agresivos ou prolongados no tempo, o sinal emitido polas novas neuronas desaparecía completamente.

“O noso traballo identifica unha combinación de métodos que permite visualizar o nacemento de novas neuronas no xiro dentado humano adulto. Esta metodoloxía permitiunos coñecer, por primeira vez, datos únicos acerca da maduración das novas neuronas xeradas nesta rexión do cerebro. Así, puidemos estudar en profundidade as etapas que atravesan as novas neuronas antes de madurar totalmente, que proteínas sintetizan, e como van cambiando de forma e de posición dentro do xiro dentado. Ese proceso de maduración comparte varias características coas descritas noutras especies de mamíferos”, engade Llorens-Martín.

As neuronas e o Alzheimer

O estudo tamén analiza de maneira comparada o proceso de neuroxénese hipocampal adulta nun grupo de 13 individuos sans e 45 pacientes da enfermidade de Alzheimer. Os autores descubriron que o número de novas neuronas diminúe de maneira drástica nos estadíos iniciais da enfermidade para continuar decrecendo progresivamente a medida que avanza a doenza. Ademais, estas células atopan problemas en distintas etapas do proceso madurativo das neuronas. Como consecuencia deste bloqueo, o número de neuronas xeradas que finalmente alcanza a maduración total é moito menor nestes pacientes.

“Estes achados posúen unha gran importancia no estudo das enfermidades neurodexenerativas e concretamente no estudo da enfermidade de Alzheimer. Neste sentido, a detección precoz dunha diminución na xeración de novas neuronas podería ser un marcador temperán da enfermidade. Por outra banda, se fose posible incrementar o nacemento e maduración das novas neuronas dunha maneira similar a como se fai nos ratos de laboratorio, poderían abrirse novas posibilidades terapéuticas que poderían ser útiles para paliar ou retardar o avance desta enfermidade”, conclúe a investigadora.

Referencias: Adult hippocampal neurogenesis is abundant in neurologically healthy subjects and drops sharply in patients with Alzheimer’s disease (Publicado en Nature Medicine o 25 de marzo de 2019).

Así se desenvolve o medo no cerebro