O proceso de morte celular podería ser reversible unha vez iniciado

Un equipo de investigadores de Estados Unidos descobre que a piroptose se pode deter ou controlar, abrindo novas vías para o desenvolvemento de fármacos

Unha imaxe composta dunha célula durante a piroptose. Gary Mo.

Un estudo publicado por investigadores da Universidade de Illinois Chicago (UIC) describe un novo método para analizar a piroptose —o proceso de morte celular que adoitan provocar as infeccións e que dá lugar a un exceso de inflamación no organismo— e demostra que ese proceso, que durante moito tempo se creu irreversible unha vez iniciado, pode deterse e controlarse.

O descubrimento, que se publica en Nature Communications, supón unha nova forma de estudar as enfermidades relacionadas co mal funcionamento dos procesos de morte celular, como algúns cancros, e as infeccións que poden complicarse pola inflamación fóra de control. Estas infeccións inclúen, por exemplo, a sepse e a síndrome de dificultade respiratoria aguda, que é unha das principais complicacións da enfermidade Covid-19.

Estudo da piroptose

A piroptose inclúe unha serie de reaccións bioquímicas que utiliza a gasdermina D, unha proteína, para abrir grandes poros na membrana celular e desestabilizar a célula. Para comprender mellor este proceso, os investigadores da UIC deseñaron unha gasdermina “optoxenética” mediante enxeñería xenética da proteína para que respondese á luz.

“O proceso de morte celular desempeña un papel importante no organismo, tanto nos estados sans como nos non sans, pero o estudo da piroptose —que é un tipo importante de morte celular— foi un reto”, dixo Gary Mo, profesor adxunto da UIC no departamento de farmacoloxía e medicina rexenerativa e no departamento de enxeñería biomédica da Facultade de Medicina.

Metodoloxía

“Os métodos para examinar os mecanismos de piroptose en xogo en células vivas son difíciles de controlar”, sinala Gary Mo, porque son iniciados por patóxenos impredicibles, que á súa vez teñen efectos dispares en diferentes células e persoas. A gasdermina optoxenética, que imita a nivel molecular o que ocorre na célula unha vez iniciada a piroptose, permite saltar o comportamento imprevisible dos patóxenos e a resposta celular variable.

Os investigadores aplicaron esta ferramenta e utilizaron a tecnoloxía de imaxes fluorescentes para activar con precisión a gasdermina en experimentos celulares e observar os poros en diversas circunstancias. Descubriron que certas condicións, como concentracións específicas de ións de calcio, por exemplo, desencadeaban o peche dos poros en só decenas de segundos.

Esta resposta automática ás circunstancias externas demostra que a piroptose se autorregula dinamicamente

“Isto demostrounos que esta forma de morte celular non é un billete de ida, en realidade, o proceso está programado cun botón de cancelación“, dixo Gary Mo. Entender como controlar este proceso abre novas vías para o descubrimento de fármacos, e agora pódense atopar medicamentos que funcionen para ambas as partes: permite a posibilidade de afinar, potenciar ou limitar este tipo de morte celular en enfermidades, onde antes só se podía eliminar este proceso.

Referencia: Gasdermin D pores are dynamically regulated by local phosphoinositide circuitry. (Publicado en Nature Communications).