Firma galega para o novo superordenador do CERN

O Instituto Galego de Física de Altas Enerxías, da USC, participa no deseño desta computadora para procesar os datos do Gran Colidor de Hadróns

Centro de datos do CERN, onde se procesa a inxente cantidade de información do LHC.

O Gran Colidor de Hadróns (LHC) do CERN é o maior experimento do mundo. Nos seus 27 quilómetros de lonxitude no subsolo entre Suíza e Francia, os científicos europeos exploran as novas fronteiras da física e teñen feito descubrimentos de sona mundial como o bosón de Higgs. Varios investigadores galegos traballan nesta formidable instalación científica localizada en Xenebra. E agora tamén axudarán a procesar a inxente cantidade de datos que se obteñen nos seus experimentos.

O LHCb aprobou agora un prototipo de superordenador máis potente e eficiente que contou coa participación do Instituto Galego de Física de Altas Enerxías (IGFAE), centro mixto de la Universidad de Santiago de Compostela (USC) e a Xunta de Galicia. Unha vez construido, utilizarase pra procesar o masivo volume de datos que espera volver a tomar o experimento cando retome a súa actividade en 2021.

Prototipo do Allen, no que participou o IGFAE.

O Gran Colidor de Hadróns (LHC) do CERN e todos os seus experimentos están apagados dende finais de 2018 pra introducir unha serie de melloras que entrarán en funcionamento no terceiro periodo, denominado Run 3, a partires de 2021. O LHCb, un dos seus experimentos, espera poñerse en marcha de novo e rexistrar  mais colisións  por segundo, xerando unha enorme cantidade de datos que se ían procesar  cunha grande cantidade de CPUs. Pero varios científicos do LHCb idearon unha alternativa máis eficiente e con maior potencia de cálculo, baseada en tarxetas gráficas (GPU), como as que se usan na industria dos videoxogos.

A proposta, liderada por Daniel Cámpora, de NIKHEF (Amsterdam, Países Baixos), e codirixida por Roel Aiij (NIKHEF) e Dorothea Von Bruch (Sorbonne, París),  contou cunha contribución importante dun equipo do IGFAE, composto por Alexandre Brea, Adrián Casais, Xoan Mayo, Diego Martínez Santos e Christopher Parkinson (actualmente investigador Marie Curie en Lovain , Bélxica). Para demostrar a viabilidade da proposta, construíuse un prototipo, achegado principalmente entre o equipo da USC e o da Universidade da Sorbona.

O éxito das probas feitas no prototipo levou á colaboración LHCb a aprobar finalmente esta alternativa baseada en GPUs, debido á súa maior potencia de cálculo e o moito menor custo. Unha vez construído, este superordenador -bautizado como Allen, en honor a Frances Allen, informática pioneira no campo de optimizar compiladores– alcanzará unha potencia de 6 PFLOPS, convertíndose no mais potente do CERN,  e probablemente entrando no top 50 mundial.