Venres 19 Abril 2024

‘Oceanotitán’, o novo dinosauro atopado nunha praia de Portugal

Este saurópodo viviu hai uns 148 millóns de anos, tiña un longo colo e era herbívoro

Un grupo de paleontólogos portugueses e españois identificou en Praia de Valmitão, en Portugal, unha nova especie de dinosauro, á que denominaron Oceanotitan dantasi. O animal pertence ao grupo dos saurópodos, uns colosais herbívoros con longos pescozos, pero no seu caso, era de tamaño medio. O achado amplía a diversidade coñecida nun dos mellores rexistros de fósiles de dinosauros xurásicos de Europa.

A rexión oeste de Portugal, ao norte de Lisboa, é coñecida polo seu rico rexistro en fósiles de dinosauros de fai uns 148 millóns de anos, durante o Xurásico Superior. Un equipo de paleontólogos portugueses e españois descubriu esta nova especie de dinosauro saurópodo ao que denominaron Oceanotitan dantasi. O achado publicouse en Journal of Vertebrate Paleontology.

Os restos desta nova especie foron descubertos nas rocas sedimentarias que afloran na zona costeira de Praia de Valmitão (Lourinhã) por José Joaquim, un entusiasta da paleontoloxía e responsable de numerosos descubrimentos na Conca Lusitana.

Os fósiles están actualmente depositados na Sociedade de História Natural en Torres Vedras, onde se conserva unha das maiores coleccións de vertebrados fósiles do mesozoico. O novo dinosauro pertence ao coñecido grupo dos saurópodos, que se caracteriza por ser herbívoros con colas e pescozos longos que puideron alcanzar dimensións colosais.

Con todo, Oceanotitan dantasi representa unha especie de tamaño medio. Os autores deste traballo de investigación presentan unha descrición detallada dos restos fósiles e identifican o conxunto de características novas. Oceanotitan é ademais unha peza crave na comprensión de parte da historia evolutiva dos saurópodos, recoñecéndose como un dos membros máis antigos e primitivos de Somphospondyli, que será un dos dos grupos de dinosauros saurópodos máis diversificados posteriormente durante o período Cretácico.

Oceanotitán significa ‘xigante dos océanos’ e tamén rende homenaxe á cantante Björk

A identificación desta nova especie confirma a gran diversidade de saurópodos representada no Xurásico Superior en Portugal comparable coas faunas coñecidas no Xurásico Superior de Norte América e África. A denominación da nova especie fai unha dobre referencia: Oceanotitan significa “xigante dos océanos” porque o exemplar foi atopado na costa atlántica.

Pretende tamén ser unha chiscadela ao tema “Oceania” da cantante islandesa Björk. O nome específico “dantasi” é unha homenaxe ao paleontólogo portugués Pedro Dantas, un dos responsables do renacemento da dinosaurioloxía lusa nos anos 90 desde o Museu Nacional de História Natural e dá Ciência en Lisboa.

Este estudo foi liderado polo paleontólogo portugués Pedro Mocho, actualmente investigador do Instituto Don Luiz da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa e do Grupo de Bioloxía Evolutiva da UNED/UNED, e contou coa colaboración de paleontólogos da FCPT-Dinópolis, da Sociedade de História Natural (Torres Vedras, Portugal) e do Natural History Museum of Los Angeles County (EUA).

E aquí podes consultar o artigo publicado no Journal of Vertebrate Paleontology

Unha trintena de casos de dengue en Portugal: debemos preocuparnos en Galicia?

O mosquito tigre, vector da enfermidade infecciosa, detectouse por primeira vez no territorio galego no verán de 2023