O polo norte magnético e o xeográfico coincidirán en Greenwich a mediados de setembro.

Greenwich vive algo insólito en 360 anos: alíñase o polo norte magnético

O movemento do polo magnético da Terra fará que a declinación sexa cero no meridiano cero neste mes de setembro

Por primeira vez en séculos, os compases en Greenwich están a piques de apuntar directamente ao norte verdadeiro: unha coincidencia épica de tempo e magnetismo que non tivo lugar nuns 360 anos.

Este acontecemento fortuíto vai producirse dentro das vindeiras dúas semanas, e serve para lembrar que o polo norte magnético da Terra está vagando constantemente, a diferenza do ‘norte verdadeiro’ fixo no polo norte xeográfico da Terra.

A diferenza angular entre eses dous puntos diferentes chámase declinación magnética. Durante centos de anos no Reino Unido, debido ao desprazamento do polo norte magnético da Terra, a declinación foi negativa, o que significa que as agullas do compás estiveron apuntando ao oeste do norte verdadeiro. Pero nada dura para sempre. O agónico, unha liña invisible que conecta os polos magnéticos norte e sur da Terra (e que representa a declinación cero onde sexa que pase), estivo a moverse cara ao oeste a aproximadamente 20 quilómetros por ano. A ese ritmo, pasará por Greenwich este mes, facendo historia no proceso.

Oscilación do polo norte magnético sobre o polo norte xeográfico en Greenwich.

“Nalgún momento de setembro, o agónico atoparase con lonxitude cero en Greenwich”, di o investigador de xeomagnetismo Ciaran Beggan do British Geological Survey ( BGS). “Esta é a primeira vez desde a creación do Observatorio que os sistemas de coordenadas xeográficas e xeomagnéticas coincidiron nesta localización”.

Foi unha coincidencia que cando se fundou o Observatorio Real a finais do século XVII, por decreto do rei Carlos II , os compases en Greenwich tamén apuntaban directamente ao norte verdadeiro, debido á declinación cero.

Dende entón, as constantes variacións na posición do polo norte magnético da Terra fixeron que o agónico fora cambiando. “O agónico continuará pasando polo Reino Unido durante os próximos 15 a 20 anos”, di Beggan, ” e para 2040, todos os compases probablemente apuntarán cara ao leste do norte verdadeiro”.

A declinación cero non terá ningún impacto na nosa vida diaria

En canto ao futuro máis afastado máis aló diso, a capacidade dos científicos para prever os movementos magnéticos é limitada. “É, neste momento, imposible predicir como cambiará o campo magnético durante décadas a séculos”, di Beggan, “polo que o compás ben pode apuntar ao leste do norte verdadeiro durante outros 360 anos no Reino Unido”.

En Greenwich, o observatorio magnético realizou medicións continuas a partir de 1840 en adiante. En 1926, os instrumentos foron trasladados a Abinger en Surrey, un lugar máis afastado, xa que as liñas de ferrocarril electrificadas imposibilitaran a medición do campo magnético.

Sexa como for, nas próximas dúas semanas producirase un evento sen igual: a primeira vez dende a creación do observatorio que os sistemas de coordenadas xeográficas e xeomagnéticas van coincidir nesta localización.

Como curiosidade, o polo norte magnético é en realidade o polo sur magnéticamente falando. E non, a declinación cero non terá impacto na vida diaria das persoas.