Venres 29 Marzo 2024

O peixe máis pequeno do mundo e o seu pequeno xenoma

Hai doce anos descubriuse en Sumatra o peixe máis pequeno do mundo, que ademais é tamén o animal vertebrado máis pequeno do mundo, segundo publicou a revista científica británica Proceedings of The Royal Society: Biological Sciences.

peixe pequeno 2

A especie denomínase Paedocypris progenetica e está emparentado coa carpa, aínda que o seu tamaño é moito menor, xa que só mide 7,9 milímetros de lonxitude. Este peixe é un milímetro máis pequeno que o vertebrado considerado ata ese momento como o máis pequeno da Terra, un gobio atopado na rexión do Indo-Pacífico. Vive na turba e en ríos de augas acedas. As femias alcanzan un tamaño máximo de 10,3 mm, os machos 9,8 mm e o espécime maduro máis pequeno coñecido, unha femia de 7,9 mm.

Foi o vertebrado máis pequeno ata o descubrimento da ra Paedophryne amauensis, que foi oficialmente descrita en xaneiro do 2012. A pesar do seu reducido tamaño, posúe uns aleróns pélvicos cuns músculos excepcionalmente grandes que utiliza para agarrar á femia durante o acto sexual, segundo os responsables do achado. Segundo os descubridores da especie, os adultos teñen un corpo transparente, circunstancia que lles dá a aparencia dunha larva, e viven en augas escuras que presentan un nivel de acidez polo menos cen veces superior ao da auga de choiva.

Recentemente publicáronse na revista Genome Biology and Evolution (Malmstrø m et ao. 2018), os xenomas de dúas especies de Paedocypris. Como o propio peixe, seu xenoma é diminuto. O tamaño é un terzo do tamaño do xenoma do peixe cebra, unha especie evolutivamente moi próxima.

Os investigadores cren que o pequeno tamaño dos individuos da especie está relacionado co tamaño do seu xenoma pero aínda non atoparon a relación causa-efecto entre ambos. Tal vez as condicións ambientais extremas nas que viven impoñan unha limitación nos recursos que empregan para sobrevivir, o que desemboca nun pequeno tamaño do xenoma e no dos individuos (fenotipo).

O hábitat onde se atopou o peixe está ameazado pola actividade humana

O pequena xenoma non supón a perda dun gran número de xenes. Perde intróns e rexións repetidas. Entre as familias de xenes perdidas atópanse algunhas relacionadas co inicio do desenvolvemento embrionario. Queda moito por investigar e por descubrir.

Desafortunadamente o tempo transcorre moi rápido. Moitos dos lugares nos que se obtiveron mostras deste peixe desapareceron na primeira década do século XXI. Eliminouse a auga, cortouse o bosque e plantouse palma para obter aceite. Sen dúbida a especie humana é a maior depredadora do planeta. A pregunta é se a gran extinción de especies en marcha acabará coa propia especie humana.

Cal é o alimento que desencadea o pracer nos peixes?

Coñecer os mecanismos de motivación pola comida podería mellorar a eficiencia económica das empresas dedicadas á acuicultura