Xoves 28 Marzo 2024

Cancro de mama: unha variante agresiva desencadea unha procura de curas

Xorden esperanzas dos medicamentos de quimioterapia que estimulan o sistema inmunolóxico e outros que fan que as células tumorais implosionen

O cancro de mama é o tipo máis común nas mulleres e, só en Europa, provoca case 92.000 mortes ao ano. Aínda que este número é sen dúbida alto, as taxas de supervivencia están a mellorar. Os avances en prevención, detección e tratamento significan que un paciente agora ten un 90% de posibilidades de supervivencia.

Pero unha variante particularmente agresiva está a desafiar a tendencia: o cancro de mama tripla negativo (TNBC), chamado así porque carece de tres tipos de proteínas celulares. Os tumores desta categoría representan ao redor do 15 % dos casos de cancro de mama e o prognóstico é moito peor que para outros tipos.

Triplo problema

Os tumores crecen máis rápido, propáganse con maior frecuencia antes de ser descubertos e é máis probable que regresen despois do tratamento. E cando o TNBC reaparece noutros órganos, é probable que se produza unha morte prematura, con taxas de supervivencia tan baixas como o 11 %.

Actualmente, non existe un tratamento específico para TNBC. A resposta adoita implicar a extirpación cirúrxica do tumor seguida dun cóctel de medicamentos de quimioterapia que se sabe que funcionan contra outros tipos de cancro. A miúdo, con todo, os resultados son irregulares e temporais.

“Despois dun tempo, o corpo a miúdo crea defensas contra este cóctel e xa non funciona”, explica a doutora Andreia Valente, co-coordinadora dun proxecto financiado pola UE para atopar curas para TNBC. “Cando isto sucede, o tumor xeralmente vólvese multirresistente, o que significa que non responde a ningún outro tipo de tratamento de quimioterapia, e o cancro vólvese moi agresivo”.

“Desde o punto de vista da toxicidade, o perfil do fármaco parece bo”

Dra. HELENA GARCÍA, CancerRusolution

A doutora Valente, que traballa na Universidade de Lisboa en Portugal, e a súa socia de investigación, a Dra. Helena García, coordinan CanceRusolution, unha iniciativa de Women TechEU dun ano que estará vixente até finais de maio de 2023.

Metal raro

Os esforzos céntranse no rutenio, un metal raro de cor branca prateado que se sabe que é ben tolerado polo corpo humano. A partir dos primeiros experimentos, parece que o fármaco a base de rutenio que desenvolveu o equipo do proxecto detén o crecemento das células TNBC e evita que se propaguen.

Unha segunda rolda de ensaios, desta vez en animais, comezará pronto. Ademais disto, os investigadores analizarán o perfil de seguridade do fármaco para garantir que sexa tóxico para as células cancerosas pero inofensivo para o resto do corpo.

A quimioterapia é notoria polos seus efectos secundarios brutais, que van desde náuseas e falta de apetito até esgotamento e perda de cabelo, porque os medicamentos que atacan as células de rápido crecemento dun tumor xeralmente tamén matan as células sas.

Os primeiros resultados de CanceRusolution suxiren que un fármaco baseado en rutenio causaría menos efectos secundarios nos pacientes porque as células sas parecen non verse afectadas.

“Até agora, desde o punto de vista da toxicidade, o perfil do fármaco parece bo”, reflexiona o doutor García. “Os nosos estudos mostran que 24 horas despois de administrar o fármaco, hai unha alta concentración do composto no tumor, pero no sangue e os ouriños circundantes case desapareceu. Isto significa que os efectos secundarios da nosa droga deben ser baixos”.

Trazos celulares

Unha célula mamaria sa está repleta de receptores: proteínas expresadas na superficie da célula. Permítenlle responder as hormonas (por exemplo, ao agrandarse durante o embarazo) e outras moléculas vitais involucradas no control de como a célula crece, divídese e repárase a si mesma.

“Están a probarse polo menos dous fármacos inmunoestimulantes”

REBECA JIMENO, P70-INMUNEMAMA

A maioría das células cancerosas tamén posúen receptores. Para facer un diagnóstico preciso, un médico analizará unha mostra de tecido mamario enfermo para descubrir que receptores, coñecidos como biomarcadores neste contexto, están a expresarse.

Tres biomarcadores atópanse comunmente nos tumores de mama e desenvolvéronse medicamentos para atacar ao tres.

Pero TNBC é un caso atípico. Non posúe ningún destes biomarcadores e, como resultado, non proporciona unha vía obvia para sabotear o crecemento tumoral.

Enfoque de cabalo de Troia

O fármaco desenvolvido polo equipo en Portugal soluciona este problema ao administrar o fármaco como unha nanopartícula que ingresa ao tumor a través de defectos no sistema de subministración de sangue do tumor. Unha vez dentro, ábrese, ao estilo dun cabalo de Troia, para liberar o ingrediente activo.

Isto diríxese a un compoñente completamente diferente das células TNBC: o citoesqueleto: a rede complexa de filamentos de proteínas interconectados que enche o interior da célula e actúa como andamiaxe.

“A droga logo destrúe os cimentos da célula”, explica o Dr. García. “Sen un citoesqueleto funcional, a célula non ten forma de sobrevivir”, engade.

Con novos fondos, os investigadores cren que o seu fármaco podería estar listo para a súa avaliación en humanos dentro de dous anos.

Grupo diverso

Pensar en TNBC como un só tipo de cancro de mama é unha simplificación excesiva. De feito, é un grupo moi diverso de cancros.

Os investigadores, con todo, carecen dunha clasificación de subtipos. Ter un permitiríalles concentrarse en novos biomarcadores que, espérase, achandarían o camiño para novos tratamentos personalizados.

Clasificar aos pacientes segundo o carácter preciso do seu tumor e buscar novos obxectivos para os tratamentos de TNBC son alicerces doutro proxecto financiado con fondos europeos: P70-IMMUNEBREAST .

Tras estudar 350 mostras de tecido canceroso, os investigadores do proxecto idearon un sistema de clasificación baseado na cantidade de quinasa (unha encima e outro biomarcador do cancro) que expresa un tumor.

Investigacións anteriores mostraron que un tipo particular de quinasa, P70S6K, atópase en altos niveis nos tumores TNBC.

“O que nos interesa é a relación entre esta cinasa e a resposta inmunitaria do organismo”, afirma a investigadora, a Dra. Rebeca Jimeno. “Os tumores desenvólvense no noso corpo e, cando todo vai ben, o noso sistema inmunológico recoñéceos e destrúeos”, engade.

A gran pregunta é por que este sistema ás veces falla.

Ángulo de inmunidade

O Dr. Jimeno, que traballa no Centro Nacional de Investigacións Oncolóxicas de España, descubriu que cando se expresan altos niveis de quinasa P70S6K, atópanse menos células B nun tumor.

As células B recoñecen, infiltran e finalmente destrúen as células cancerosas. Noutras palabras, P70S6K permite que o cancro se oculte do sistema inmunitario e creza sen molestias.

Un dos próximos pasos de investigación é atopar un inhibidor apropiado para esta quinasa.

“Están a probarse medicamentos, pero sospeito que pasarán algúns anos antes de que se atope un que sexa ben tolerado polo corpo“, sostén o Dr. Jimeno.

Ela ten a esperanza de que finalmente se atope unha cura.

Esforzámonos moito por atopar unha solución para esta necesidade insatisfeita e confío en que, cunha investigación á vez, lograrémolo“, remata o Dr. Jimeno.

Podes ler o artigo orixinal en Horizon Magazine